مکانیابی بهینه نیروگاه خورشیدی با استفاده از روش بهترین-بدترین، سوارا و سیستم اطلاعات مکانی (مطالعه موردی: استان فارس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کشور ایران که به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سوخت‏های فسیلی در جهان شناخته می‏شود و قسمت اعظم سبد انرژی‏اش سوخت‏های فسیلی است، در منطقه پرتابشی از کره زمین قرار گرفته است که می‏تواند به منظور تولید انرژی خورشیدی از آن استفاده کند. اولین گام به منظور ایجاد نیروگاه‏های خورشیدی، مکان یابی علمی و عملیاتی محل احداث آن است. تحقیق حاضر با هدف مکان یابی نیروگاه خورشیدی در استان فارس، به ارائه یک رویکرد مبتنی‏ بر سیستم اطلاعات مکانی و تصمیم‏گیری چندمعیاره پرداخته است. در رویکرد ارائه شده، تهیه لایه‏های اطلاعاتی، تحلیل‏های فضایی و بصری‏سازی با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی انجام شده است. همچنین، وزن دهی و تلفیق معیارها با استفاده از تصمیم‏گیری چندمعیاره صورت گرفته است. تحقیق حاضر به منظور وزن دهی معیارهای مکان یابی، دو روش بهترین بدترین و سوارا که در تحقیقات پیشین کمتر مورد استفاده بوده‏اند، را با هم مقایسه کرده و همچنین از عملگرد میانگین هندسی به منظور تلفیق نتایج آن ها استفاده کرده است. براساس نتایج، معیارهای مکان یابی نیروگاه خورشیدی براساس اهمیت به ترتیب پتانسیل فتوولتائیک (241/0)، تابش نرمال مستقیم (156/0)، دما (120/0)، بارش (092/0)، فاصله از راه‏ها (089/0)، فاصله از مراکز شهری (085/0)، فاصله از گسل‏ها (066/0) و ارتفاع (054/0) بوده است. نقشه‏های تناسب اراضی تهیه شده نشان داد بیش از 50 درصد مساحت استان فارس از تناسب زیاد و خیلی زیاد جهت احداث نیروگاه خورشیدی برخوردار بوده و مناطق شمالی، شمال شرقی و مرکزی مانند شهرستان‏های آباده، خرم بید، پاسارگاد و سرچهان باید در اولویت قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 227
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!