ویژگی های فرم بازسازی شده پرسش نامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان در ارزیابی اختلال سلوک و همبودی با اختلال کمبود توجه بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رفتارهای مقابله جویانه و سلوک شایع ترین مواردی هستند که نوجوانان به خاطر آن ها جهت مشاوره به کلینیک های بهداشت روان ارجاع می شوند. میزان شیوع این اختلال رو به افزایش است و توجه به آن ضروری به نظر می رسد. همبودی اختلال سلوک با سایر مشکلات عاطفی و رفتاری بسیار شایع است. یکی از اصلی ترین اختلال های همبود که نتایج متناقضی در خصوص آن گزارش شده است، اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. برخی پژوهش ها همبودی این 2 اختلال را با سن شروع پایین تر، علائم شدیدتر و دوره های پایدارتر همراه می دانند. این مطالعه با هدف تعیین پروفایل های فرم بازسازی شده پرسش نامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و بررسی تاثیر همبودی آن با اختلال کمبود توجه بیش فعالی انجام شد.

روش بررسی

نمونه پژوهش علی مقایسه ای حاضر، 295 نوجوان بود که با روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس سیاهه اختلال های عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه (6 تا 18 سال)، انتخاب شدند و پرسش نامه پرسش نامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا را تکمیل کردند. میانگین و انحراف معیار تمامی مقیاس های پرسش نامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا در 3 گروه بیماران مبتلا به اختلال سلوک (40 نفر)، بیماران با تشخیص هم زمان اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (68 نفر) و گروه بیماران مبتلا به سایر اختلال های روان پزشکی (اختلال خلقی و اضطرابی) (187 نفر) مقایسه شد. به منظور بررسی تفاوت معنادار در 3 گروه از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. در صورت معنادار بودن واریانس ها از آزمون تعقیبی گیمز هاول برای بررسی تفاوت های زوجی در بین گروه ها استفاده شد. 

یافته ها

مقایسه نمرات گروه اختلال سلوک و همبودی اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی با سایر اختلال ها تفاوت معناداری (P<0/001) را تقریبا در تمامی شاخص های مرتبط با مشکلات برونی ساز نشان داد. همبودی اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی در مقیاس های رفتارهای ضد اجتماعی (P<0/001)، شخصیت پرخاشگر تجدیدنظرشده (P<0/001) و مشکلات سلوک (P<0/001) به طور معناداری بالاتر از گروه اختلال سلوک و سایر اختلال ها بودند.

نتیجه گیری

نتایج همسو با پیشینه، علائم شدیدتر و تخریب عملکردی بیشتر را در گروه اختلال سلوک+ اختلال کمبود توجه بیش فعالی در مقایسه با اختلال سلوک و سایر اختلال های روان پزشکی نشان داد. این زیر گروه می تواند علائم خطر، دوره های بالینی و پاسخ های دارویی متفاوتی داشته باشد. استفاده از پرسش نامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا می تواند اطلاعات ارزشمندی در خصوص همبودی اختلال ها ارائه دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 290
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!