سنجش کیفیت محصول با استفاده روش تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی دنپ در حالت فازی مردد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
کیفیت محصول اغلب ماهیتی بیش ازحد انتظار در تولید کالا یا ارایه خدمت را در ذهن متبادر می کند که ابعاد مختلفی چون تطابق، قابلیت اطمینان، پایداری، قیمت، ذوق و زیبایی را در برمی گیرد. کیفیت محصول هر سه متغیر کیفیت طراحی، انطباق و استفاده را شامل می شود. سنجش کیفیت محصولات با درنظر گرفتن هر سه متغیر کیفیت از چالش های مهم کشور می باشد. از این رو هدف این پژوهش شناسایی نحوه ارتباط عوامل کیفیت با یکدیگر و تعیین وزن نسبی عوامل و ارایه یک مدل سنجش کیفیت محصول با بهره گیری از اصطلاحات زبانی فازی مردد است.روش شناسی پژوهش:  پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از منظر روش کمی می باشد. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت و دانشگاه بوده اند و نمونه آماری خبرگان بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به تعداد 10 نفر تعیین شد. با توجه به تردید نظرات خبرگان در تعیین تاثیرگذاری و تاثیرپذیری عوامل کیفیت محصول بر یکدیگر، تکنیک دیمتل با منطق فازی مردد ترکیب شد و در ادامه با ادغام آن با فرآیند تحلیل شبکه ای (دنپ) مدل نهایی استخراج گردید و پژوهش در این زمینه دارای نوآوری است.یافته‎ها: با تکنیک دیمتل رابطه های علی و معلولی عوامل اصلی کیفیت محصول شناسایی و استخراج شد. سپس با درنظر گرفتن شدت اثرگذاری و اثرپذیری عوامل و استفاده از تکنیک دنپ، اهمیت نسبی عوامل کیفیت محصول در سه بعد کیفیت طراحی، انطباق و استفاده احصا گردید. بر اساس یافته های حاصل از پژوهش عوامل مدیریتی و منابع (کارکنان-زیرساخت-محیط) به عنوان عوامل علی شناسایی شدند که بر سایر عوامل تاثیرگذارند. از سوی دیگر خروجی تکنیک دنپ نشان داد بعد «کیفیت طراحی» به عنوان مهم ترین عامل در کیفیت محصول می باشد. همچنین با داشتن اوزان نسبی عوامل، مدل سنجش کیفیت محصول به دست آمد.اصالت/ارزش افزوده علمی:  پژوهشگران و مدیران صنعتی در سطح کشور قادر خواهند بود ارتباط شاخص های کیفیت با یکدیگر را شناسایی نموده و با داشتن وزن نسبی هر یک از عوامل، برای بهبود کیفیت محصول یا اندازه گیری نرخ کیفیت کالاها از این مدل بهره برداری نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 288
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2760165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!