مناسکی شدن و تمایز مناسک از غیرمناسک در دین پژوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسایی برخی کنش ها در جایگاه مناسک در یک بافت، از مهم ترین مسائل در دین پژوهی به مثابه حوزه ای میان رشته ای است؛ از این رو هدف نوشتار حاضر، بررسی چگونگی تمایز مناسک از کنش عادی با استفاده از رویکردی بدیع و برگرفته از چند رشته است. رویکرد موردنظر تلفیقی از مفاهیم مناسک، بدن مندی، فضامندی، حافظه و نیت مندی است که آنها را ذیل روند مناسکی شدن به مثابه امری برای تمایز مناسک از غیرمناسک قرار می دهیم. در جستار حاضر با تحلیل مفاهیم و نظریه ها به صورت مرحله ای، فاتحیت برخی کنش ها در شناساندن خود در جایگاه مناسک را بررسی می کنیم. بررسی ها نشان می دهد از خلال مناسکی شدن تلفیقی، فضایی مناسکی تولید شده است که در آن برخی کنش ها توسط بدن مناسک گزاران معنادار می شود و از عملی عادی به کنشی مناسکی تبدیل می شوند. در پایان نیز نتیجه می گیریم یکی از اصلی ترین مولفه های تمایز مناسک از غیرمناسک و شکل گیری مناسک فاتح، تربیت بدنی مناسک گزاران از طریق موقعیت های مقطعی مناسکی برای حجیت بخشی به مناسک ابداعی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 280
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2761496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!