تحلیل جامعه شناختی رابطه سطح توسعه یافتگی مناطق شهر تهران با احساس امنیت اجتماعی زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از امنیت به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه نام برده می شود که بدون آن، توسعه امکان پذیر نیست. از سوی دیگر پژوهش ها نشان دهنده تاثیر کلی توسعه بر امنیت هستند براین اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی نابرابری های ابعاد مختلف توسعه و ارتباط آن با احساس امنیت اجتماعی زنان صورت گرفته است.

روش پژوهش:

 این پژوهش، پیمایشی با رویکرد کمی است. برای جمع آوری اطلاعات از سال نامه های آماری، نقشه های جی آی اس و... استفاده و سطح توسعه یافتگی مناطق در هر شاخص، با روش آنتروپی شانون و تکنیک ویکور رتبه بندی شده اند. جامعه آماری، شهر تهران و حجم نمونه 400 نفر بود که با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. بررسی فرضیه ها با آزمون های آماری رگرسیون تک متغیره و هم بستگی پیرسون صورت گرفت.

یافته ها

بین رتبه توسعه یافتگی مناطق در ابعاد (بهداشتی، آموزشی، سرمایه گذاری و رفاه اقتصادی) و احساس امنیت زنان رابطه مستقیمی برقرار است، اما تاثیر سطح توسعه یافتگی در بعد خدمات اجتماعی نامتوازن (جایگاه سوخت، دفاتر پست و...) بر احساس امنیت اجتماعی زنان مورد تایید قرار نگرفت.

نتیجه گیری

می توان با ارتقاء سطح کمی و کیفی شاخص های توسعه، با توجه ویژه به مناطق کم تر برخوردار و شناسایی پتانسیل های موجود در بخش صنایع کوچک مقیاس؛ باعث افزایش اشتغال زایی و متعادل شدن درآمدها و در نتیجه کاهش فقر و بیکاری شد که افزایش احساس امنیت را به دنبال خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2762437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!