کاربست نظریه ی ارزیابانه ی نوئل کارول در نقد فیلم های داستانی (مطالعه ی موردی: نقد فیلم «قاتلان ماه گل»)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی، یکی از مهم ترین ارکان نقد آثار هنری است. طوری که از سوی کارول ادعا شده است فرایند نقد بدون ارزیابی ناقص است و نباید فقط به توصیف و تفسیر اتکا کرد. در کتاب درباره ی نقد که توسط کارول نوشته شده است؛ به مهم ترین مباحثی پرداخته می شود که منتقد باید برای ارزیابی آثار هنری به آن ها توجه کند. در فرایند نقدی که کارول در نظر دارد؛ دیالکتیکی میان ارزش دستاوردی (وجوه عینی) و ارزش دریافتی (وجوه ذهنی) برقرار شده است و درنهایت معیارهای نهایی از همین طریق استخراج می شوند. در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن مشخص ساختن مهم ترین ارکان نظریه ی کارول درباره ی نقد ارزیابانه، کاربست عملی آن ها در حوزه ی نقد فیلم داستانی نشان داده شود؛ بنابراین پس از ارتباطی که میان این مولفه ها و مابه ازاهای سینمایی برقرار شده، فرصتی برای نقد اصولی فیلم داستانی فراهم آمده است. بدین منظور مهم ترین ارکان نظریه ی کارول که قابل ارائه در حوزه ی نقد فیلم داستانی هستند، به کار گرفته شده و بعد مصادیق تئوریک آن ها در حوزه ی فیلم مطرح می شوند. به منظور رسیدن به یک کاربست مدون و دقیق، فیلم «قاتلان ماه گل» به عنوان نمونه ی موردی نقد شده است. پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و با اتکا به نظریه ی کارول انجام شده است. اصلی ترین مولفه هایی که از نظریه ی کارول برای نقد فیلم داستانی قابل استنباط است: اول، ارزش دستاوردی است که با عنایت به تکنیک های سبکی و متنی و گرایش های خاص فیلم ساز در نوآوری های احتمالی مورد ارزیابی قرار می گیرد که این مسئله درخصوص فیلم «قاتلان ماه گل» منوط به اشاره ی تاریخی فیلم ساز به تاریخ ژانر وسترن است. مبحث دوم، به اسلوب های هنری مربوط است که ذیل بحث ژانر در سینما مصداق پیدا می کند. ازاین رو به دلیل هم پوشانی هایی که با مبحث سوم، یعنی روایت گری و شخصیت پردازی دارد، در یک مرحله تحلیل می شوند. نتایج این مبحث درخصوص فیلم «قاتلان ماه گل» نشان می دهد که برخی از ضعف های برخاسته از شخصیت پردازی و افکت های دراماتیک با بی توجهی به برخی خصلت های ژانریک، باعث ارزیابی منفی نسبت به فیلم شده است. چهارمین مبحث، ارزیابی اثر به واسطه نیت مندی فیلم ساز است که در این زمینه نیز فیلم ساز نتوانسته به برخی از اهداف خود نظیر نمایش استقلال سرخ پوستان و موثر واقع شدن برخی صحنه ها دست یابد. درمجموع طبق آنچه در نظریه ی کارول مشاهده می شود، پس از بررسی مهم ترین رئوس ارزیابی این نظریه، می توان ارزیابی کلی اثر را منفی دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 102
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2762800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!