بررسی تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین ویژگی های هیئت مدیره و فرصت های سرمایه گذاری شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یک هیئت مدیره قوی می تواند نقش کلیدی در جهت افزایش عملکرد و ارزش شرکت داشته باشد و منجر به خلق ارزش برای شرکت شود. در نتیجه ایفای درست وظایف و مسئولیت ها، می تواند بر جذب فرصت های سرمایه گذاری موثر واقع شوند از سوی دیگر، تحت مدل خطر اخلاقی، مدیرانی که نظارت کافی روی عملکردشان نباشد و از مزیت اطلاعاتی برخوردار باشند، می توانند از این مزیت اطلاعاتی بهره مند شوند که ممکن است بیشتر یا کمتر از سطح بهینه سرمایه گذاری نمایند که این امر در جهت منافع سهام داران نیست؛ بنابراین عدم تقارن اطلاعاتی می تواند بر اثر بخشی سرمایه گذاری شرکت ها اثرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های هیئت مدیره و کارایی سرمایه گذاری شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران و همچنین تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر این رابطه است. این پژوهش اطلاعات مالی 132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سال های 1392 تا 1400 مورد بررسی قرار داد. برای آزمون فرضیه های پژوهش، از مدل رگرسیون با روش داده های تابلویی و به طریق اثرات ثابت استفاده شد.تحلیل یافته های نشان دهنده آن است که ویژگی هایی هیئت مدیره رابطه مستقیم و معناداری با کارایی سرمایه گذاری دارند و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه میان ویژگی های هیئت مدیره و کارایی سرمایه گذاری را تعدیل می کندنتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که هیئت مدیره از طریق مدیریت نظارت و حفظ روابط با سهام داران، بر کارایی سرمایه گذاری شرکت اثر می گذارد همچنین هیئت مدیره با بهبود محیط اطلاعاتی می تواند به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهام داران کمک کند که منجر به سرمایه گذاری بهینه در شرکت می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 32
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2763539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!