بررسی مورفولوژی مفصل استایفل نرمال براساس تصاویر توموگرافی کامپیوتری در گربه پرشین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

یکی از کاربردی ترین و دقیق ترین روش های تصویربرداری تشخیصی، سی تی اسکن است که برای بررسی استخوان ها و مفاصل در دام های کوچک استفاده می شود.

هدف

بررسی مورفولوژی، مورفومتری و آناتومی مفصل استایفل گربه پرشین بر اساس تصاویر توموگرافی کامپیوتری.

روش‎ کار: 

در مطالعه حاضر که از نوع توصیفی مقطعی بود از 10 گربه پرشین بالغ و ازنظر کلینیکی سالم (5 گربه نر و 5 گربه ماده) با میانگین سنی 4/2 سال و متوسط وزنی 7/4 کیلوگرم استفاده شد. برای تهیه تصاویر توموگرافی کامپیوتری، گربه پرشین بیهوش شده با حالت گماری خوابیده روی جناغ بر روی میز دستگاه سی تی اسکن قرار داده شد و در حالی که اندام های حرکتی خلفی آن کاملا کشیده و رو به عقب بودند، اسکن های ساجیتال، عرضی و دورسال به فواصل 2 میلی متر از یک سوم دیستال ران تا یک سوم پروگزیمال درشت نی در پلن های جانبی و قدامی خلفی انجام شد.

نتایج

براساس نتایج مطالعه حاضر، توموگرافی کامپیوتری می تواند امکان شناسایی برخی از ساختارهای آناتومیکی مفصل استایفل را بدون استفاده از ماده حاجب فراهم کند. در تصاویر سی تی اسکن، استخوان ها به علت داشتن دانسیته بالا به رنگ سفید و حفره میانی آن ها تیره رنگ و عضلات و تاندون ها نیز در مقیاس های مختلف خاکستری قابل رویت بودند. منیسک ها و رباط های صلیبی در پلن ساجیتال بهتر قابل شناسایی بودند. رباط صلیبی خلفی، انتهای قدامی و خلفی منیسک جانبی و انتهای خلفی منیسک داخلی در بازسازی ساجیتال به خوبی قابل شناسایی بودند. رباط های هم جانبی (Collateral)، رباط صلیبی قدامی و بخش میانی منیسک ها در پلن دورسال بهتر دیده می شدند. تنها ساختار آناتومیکی که در بازسازی های چند سطحی سی تی شناسایی نشد، انتهای قدامی منیسک داخلی بود. سزاموئیدهای فابلای (Fabella) داخلی و جانبی در زیر تاندون های عضلات گاستروکنمیوس به وضوح دیده می شدند. در این تصاویر ساختارهای استخوانی و پد چربی زیر کشککی قابل شناسایی بودند.

نتیجه گیری نهایی:

 براساس یافته های مطالعه حاضر ساختار آناتومیکی مفصل استایفل گربه های پرشین مشابه سایر گربه های خانگی است. تصاویر توموگرافی کامپیوتری ارائه شده در مطالعه حاضر می تواند در آموزش علوم آناتومی، تفسیر تصاویر سی تی اسکن، تشخیص عوارض اسکلتی عضلانی و امور درمانی این نژاد از گربه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 143
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2764307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!