بررسی و تطبیق عنصر پی رنگ در داستان «من قاتل پسرتان هستم» احمد دهقان با اقتباس سینمایی «پاداش سکوت»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه اقتباس از آثار ادبی برای تولید متن سینمایی، یکی از موضوعات مورد بحث در صنعت سینما محسوب می شود. با نگاهی گذرا به موفقیت فیلمنامه های اقتباسی، مشاهده می شود که دلیل عمده توفیق این فیلم ها، به شناخت کافی نویسنده ادبی و فیلمنامه نویس از عناصر داستانی بستگی دارد. نویسنده متن ادبی، باید جزئیات عناصر داستانی را با دقت کافی و تیزبینی خاص توصیف کند، تا فیلمنامه نویس بتواند به گسترش ماجرا، شخصیت پردازی و تدوین دیالوگ ها بپردازد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تطبیق عنصر پی رنگ، در دو اثر خلاقانه ی معاصر، شامل داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» به نویسندگی احمد دهقان، و فیلمنامه اقتباسی «پاداش سکوت» نوشته فرهاد توحیدی، طراحی و انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تطبیقی، مراتب عنصر پی رنگ شامل: حادثه محرک، گره افکنی، کشمکش، اوج و گره گشایی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. برآیند تحقیق نشان می دهد که کهن الگوی پی رنگ «فداکاری» در متن ادبی، تبدیل به کهن الگوی پی رنگ «جست وجو» در فیلمنامه شده است. همچنین هر دو نویسنده با تسلط کامل بر عنصر پی رنگ و به کارگیری مختصات آن، در رساندن منظور خود به مخاطب موفق بوده اند. از این رو می توان نتیجه گرفت تسلط نویسنده ادبی بر ساختار و عناصر داستان، می تواند در تبدیل آثار او به متن سینمایی نقش به سزایی داشته باشد. تسلط نویسنده داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» بر عنصر پی رنگ، و بازیابی و تبدیل آن توسط فیلمنامه نویس، یکی از دلایل موفقیت فیلم «پاداش سکوت» به عنوان یک اقتباس سینمایی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 219
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2788703