بررسی سندی و دلالی حدیث «حفت الجنه بالمکاره وحفت النار بالشهوات»
در کتب روایی، اخلاقی، تفسیری، کلامی، فلسفی و عرفانی در حوزه معارف الهی، روایت زیر از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)، در توصیف بهشت و جهنم و رابطه آن دو با دنیا بیان شده است: «حفت الجنه بالمکاره وحفت النار بالشهوات». در این مقاله، مسئله این است که نسبت محفوف بودن رسیدن به بهشت با مکاره و سختی ها و محفوف بودن جهنم با امیال و شهوات روشن شود. دیگر این که، فهم ظاهر از روایت روشن است و نیازی به ذکر مبانی کلامی و فلسفی ندارد، بلکه اشاره به آن مبانی صرفا به عنوان موید است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی، ضمن بررسی سندی و دلالی و تبیین محتوایی حدیث مذکور روشن می سازد که حدیث فوق معتبر و متواتر است و از نظر سند تایید می شود. به علاوه، دلالت آن بر اساس دیدگاه اهل حدیث و دیگر دیدگاه های کلامی، فلسفی، تفسیری و اخلاقی مبتنی بر مبانی عقلایی، بر این سنت قطعی الهی استوار است که رسیدن به درجات بهشت منوط به سر کشیدن جام های ناگوار دنیاست، و دخول در آتش جهنم، به ارتکاب خواهش های نفسانی مربوط است.
-
اعتبارسنجی و تحلیل حدیث «ابیت عند ربی یطعمنی ویسقینی»
رامین گلمکانی*، ، سید وهاب تقوی
نشریه آموزه های فلسفه اسلامی، بهار و تابستان 1402 -
بررسی سندی و محتوایی گزاره حدیثی «الصبر علی الوحده علامه قوه العقل»
، سید محمود مرویان حسینی، سمیه سروقد مقدم*
فصلنامه علوم حدیث، تابستان 1403