برآورد کارایی زیست محیطی با استفاده از تحلیل مرز تصادفی

مطالعه موردی کشتارگاه های دام استان تهران
پیام:
چکیده:
با توجه به خلا تحقیقات کاربردی زیست محیطی، پژوهش حاضر با جمع آوری اطلاعات تولیدی سال 1382 کلیه کشتارگاه های دام فعال استان تهران نمونه برداری از پساب مبادی ورودی و خروجی سیستمهای تصفیه فاضلاب آنها و همچنین سنجش پارامتری بار آلی و شیمیایی و میکروبی، و به کارگیری رهیافت اقتصاد سنجی تحلیل مرز تصادفی از طریق برازش تابع مرز تصادفی فاصله ستانده نرمال شده، مقادیر کارایی به کارگیری منابع و کارایی زیست محیطی را ارزیابی و در گروه های مختلف کشتارگاهی مقایسه و تحلیل کرده است. همچنین با آزمونهای آماری، اثر بخشی سیستمهای رایج تصفیه در بهبود عملکرد زیست محیطی تعیین شده است.
نتایج نشان داد اکثر کشتارگاه ها به لحاظ زیست محیطی کارا نیستند (متوسط کارایی های زیست محیطی و به کارگیری منابع به ترتیب 57.74 و 52.75 درصد است) در حالی که ارتقای عملکرد زیست محیطی با فناوری های موجود امکان پذیر است. همچنین مقادیر کارایی، بهتر بودن وضعیت کشتارگاه های مکانیزه، واحدهای غیر دولتی و سیستمهای تصفیه بیولوژیک را نسبت به واحدهای سنتی و دولتی تایید می کند. در پایان ضمن ارایه راهکارهای بهبود کارایی زیست محیطی این روش به عنوان مبنای علمی ارزیابی عملکرد از بعد زیست محیطی واحدهای تولیدی به برنامه ریزان و سیاستگذاران این عرصه پیشنهاد شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p299224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!