بررسی اثر مصرف توام تریاک و سیگار بر روی وضعیت بیماری های پریودنتال در مراجعین به مرکز پزشکی خیریه غیاثی در سال 1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیقات نشان داده اند مصرف سیگار و مواد اعتیادآور موجب ابتلا به بسیاری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی و بیماری های پریودنتال می شوند. همچنین درصد بسیار بالایی از افراد معتاد، ماده مخدر را با دخانیات بصورت توام مصرف می کنند. با توجه به اهمیت موضوع و شیوع این پدیده در جامعه ما، این تحقیق با هدف بررسی اثر مصرف توام سیگار و ماده مخدر تریاک بر وضعیت بیماری های پریودنتال در مراجعین به کلینیک خیریه غیاثی تهران در سال 1382 انجام گرفت.

روش بررسی

مطالعه به روش مورد شاهدی و با استفاده از تکنیک مشاهده و معاینه کلینیکی انجام گرفت. جامعه مورد بررسی شامل 100 نفر از افراد مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی غیاثی تهران (50 نفر گروه مورد و 50 نفر شاهد) بود که سیگار و تریاک را بصورت توام مصرف می کرده، و به صورت مراجعه مستمر انتخاب شدند. وسایل معاینه شامل تعدادی پروب مدرج (CPITN) توصیه شده توسط WHO، سوند داسی، آینه، ظرف استریل و نیز محلولهای ضدعفونی کننده بودند. نمونه های هر دو گروه پس از انتخاب از لحاظ وضعیت بیماری های پریودنتال مورد معاینات کلینیکی قرار گرفته و در نهایت با هم مقایسه گردیدند. داده ها با استفاده از آزمونهای Chi square و t test مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.

یافته ها

میانگین سن نمونه های گروه مورد برابر 34.4 و نمونه های گروه شاهد برابر 33.5 سال بود. میانگین سابقه مصرف در گروه مورد 5.12 سال بود. در گروه مورد 6 نفر (12 درصد) دارای کد 2، 40 نفر (80 درصد) دارای کد 3 و همچنین 4 نفر (8 درصد) دارای کد 4 بودند و هیچ فردی واجد شرایط کد 1 و صفر نبود. در گروه شاهد نیز، 2 نفر (4 درصد) دارای کد 1، 18 نفر (36 درصد) دارای کد 2 و 30 نفر (60 درصد) دارای کد 3 بودند و هیچ فردی واجد شرایط کد 4 نبود. تحقیق نشان داد از میان افراد گروه مورد 48 نفر (96 درصد) دارای خونریزی از لثه بودند در حالیکه این میزان در افراد گروه شاهد 41 نفر (82 درصد) بود که نشان دهنده وجود تفاوت در مورد خونریزی از لثه بین دو گروه بود. بر حسب نتایج حاصل در گروه مورد به طور میانگین 90.1 درصد سطوح دندانهای افراد، دارای پلاک دندانی بودند در حالیکه این میزان در گروه شاهد 74.6 درصد بود. میانگین تعداد دندانهای از دست رفته در گروه مورد برابر 3.82 دندان و در گروه شاهد برابر 2.26 بود.

نتیجه گیری

تحقیق نشان داد مصرف همزمان سیگار و ماده مخدر اپیوم وضعیت بیماری های پریودنتال را تشدید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p311851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!