بررسی ارتباط فریتین سرم و پارامترهای آهن با پره اکلامپسی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پره اکلامپسی یکی از مهمترین عوارض دوران بارداری است که با موربیدیتی و مرگ و میر بالای مادر و جنین همراه است. پاتوژنز این سندرم هنوز بخوبی شناخته نشده و به نظر می رسد که فعالیت آنتی اکسیدان در این بیماری کاهش چشمگیری پیدا می کند و آهن می تواند موجب تشدید واکنش استرس اکسیداتیو شود. هدف از این مطالعه یافتن ارتباط آهن، فریتین و دیگر پارامترهای آن با پره اکلامپسی است که در سال 1381 بر روی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین (ع) به مرحله اجرا در آمده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع تحلیلی با طراحی مورد- شاهدی (case-control) است. 33 بیمار مبتلا به پره اکلامپسی و 33 بیمار حامله طبیعی بدون مشکل خاصی وارد مطالعه شدند. بیماران دارای هموگلوبین کمتر از mg/dl 11، سابقه آنمی، دیابت و چندقلویی از مطالعه کنار گذاشته شدند. نمونه خون بیماران از نظر هموگلوبین، هماتوکریت، آهن و فریتین و TIBC، آنزیمهای کبدی و پلاکت قبل و یا در عرض چند ساعت اول پس از زایمان بررسی شد. بیماران مبتلا به سندرم HELLP شناسایی و پارامترهای فوق در آنها با گروه شاهد مقایسه گردید.
یافته ها
سن بیماران در گروه شاهد 24.5±5.5 سال و در گروه پره اکلامپسی 27.7±6.3 سال بود. میزان آهن سرم در گروه شاهد 88.6±40.8 mg/dl و در گروه مورد 79.9±32.4 mg/dl بود (P<0.60). میزان TIBC در گروه شاهد 443.4±55.0 mmol/l و در گروه پره اکلامپسی 383.7±63.6 mmol/l بود (P<0.002). میزان فریتین سرمی در گروه شاهد 32.1±16.2 ng/dl و در گروه پره اکلامپسی 123.8±46.1 ng/dl بود (P<0.001). میزان فریتین در گروه سندرم HELLP حدود 10 برابر افراد نرمال و در بیماران پره اکلامپسی 3.6 برابر حاملگی نرمال است. ارتباط معنی داری بین هماتوکریت، فریتین و آهن یافت نشد. ارتباط معنی داری نیز بین آنزیمهای کبدی، ترومبوسیتوپنی، آهن و TIBC وجود نداشت.
نتیجه گیری
بدون ارتباط با اختلالات کبدی و هموکانسنتریشن، میزان فریتین در بیماران پره اکلامپسی افزایش و TIBC کاهش می یابد و شاید بتوان اظهار داشت که افزایش فریتین به عنوان یک عامل استرس اکسیداتیو آسیب عروقی را تشدید کرده و با حذف آهن از رژیم بیماران مستعد پره اکلامپسی و کاهش تولید فریتین، بتوان از بروز این عارضه جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p316323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!