مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
چکیده:
مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد 9 است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین 7، فاطمه 3، ائمه اطهار، انوار 124 هزار پیامبر، عرش، کرسی، لوح، بهشت و انوار مؤمنین از نور وجودی پیامبر اکرم 9آفریده شده است. آب اولین مخلوق در عالم اجسام است که با واسطه از نور پیامبر 9 خلق شده و از آن تمام این عالم ماده در شش روز از ایام ربوبی پدید آمده است.
کلیدواژگان:
نور ، عقل ، روح ، عالم انوار ، خلق
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p316930
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
چیستی عجب و کبر از منظر غزالی
*، مهرانگیز داداشی
نشریه مطالعات اخلاقی، بهار 1403 -
بررسی سیر تطور اصول دین در کلام معتزله با تکیه بر معناشناسی اصطلاح اصول دین
علی وکیلی*،
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1402