بررسی عوامل خطر در کلونیزاسیون روده ای انتروکوک مقاوم به وانکومایسین در بیماران بستری بیمارستان نمازی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوامل خطر کلونیزاسیون انتروکوک مقاوم به وانکومایسین شامل عوامل مربوط به بیمار ازجمله بیماری های زمینه ای و عوامل مربوط به بیمارستان مثل مدت بستری و نوع اقدامات درمانی و مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد.
هدف
به منظور بررسی عوامل خطر کلونیزاسیون مدفوعی انتروکوک مقاوم به وانکومایسین (Vancomycin Resistant Entrococcus: VRE) در بیمارستان نمازی شیراز این مطالعه مورد شاهدی لانه گزیده، طراحی و اجرا شد.
روش
از آذر ماه 1382 لغایت تیر ماه 1383، از کلیه بیماران بستری، هر پنج روز یک بار تا زمان ترخیص، نمونه سواب رکتال تهیه شد و با روش رقیق سازی حداقل غلظت مهاری انتروکوک مقاوم و حساس به وانکومایسین تعیین شد. در مدت 7 ماهه مطالعه، از مجموع 700 بیمار بستری، بیش از 1000 مورد آزمایش به عمل آمد. 99 نفر (%14) توسط انتروکوک مقاوم به وانکومایسین (گروه مورد) و 59 نفر به وسیله انتروکوک حساس به وانکومایسین (گروه شاهد) کلونیزه شدند.
یافته ها
در تحلیل تک متغیره، سابقه مصرف آنتی بیوتیک (0.04=P)، وجود بیماری زمینه ای (P=0.01)، نارسایی کلیه نیازمند دیالیز (0.03=P)، مصرف وانکومایسین (P=0.04) و سفالوسپورین نسل سوم (P=0.04) و مدت زمان مصرف وانکومایسین بیش از یک هفته (0.02=P) در بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری داشتند. در این مطالعه، جنسیت بیماران، بخش بستری، سابقه بستری، مدت بستری و عاقبت بالینی در دو گروه اختلاف معنی دار نداشت. در تحلیل چند متغیره (رگرسیون لجستیک(، وجود بیماری زمینه ای CI%95:1.2-4.9) و OR=2.43 و P=0.013) و مصرف وانکومایسین بیش از 7 روز CI%95:1.03-2.5) و OR=1.6 و P=0.3) به طور مستقل با کلونیزاسیون VRE ارتباط داشت.
نتیجه گیری
این مطالعه که اولین پژوهش در این مورد در ایران بود، نشان داد که VRE از شیوع بالایی در کشور ما برخوردار است. هم چنین این مطالعه تعدادی از نتایج مطالعات قبلی در کشورهای دیگر در مورد عوامل خطر کلونیزاسیون VRE را تایید کرد و عواملی را مشخص کرد که به طور بالقوه می توانند در اقدامات مداخله ای جهت کنترل این مشکل بیمارستانی مورد بهره برداری قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p346679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!