دامپزشکان و مدیریت تغذیه گاو شیری: نگرشی به مفاهیم بنیادین و طراحی یک برنامه ارزیابی جیره با چارچوب معطوف به نیازهای دامپزشکی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
نقش دامپزشکان در مدیریت و هدایت گاوداری های صنعتی اهمیت عمده‎ای یافته است. با افزایش اهمیت فشارهای اقتصادی، محدودیت های زیست محیطی و افزایش تقاضا برای محصولات با کیفیت بیشتر، دامپزشکان بیش از پیش از بابت مسایل مربوط به مدیریت تغذیه - هم از بعد اقتصادی تولید و هم از بعد پیشگیری از بیماری ها - مورد مشاوره قرار می‎گیرند. امروزه نقش دامپزشکان بیش از پیش از تشخیص و درمان بیماری های دام ها به روش کلاسیک، به سوی طراحی راهبردهای پیشگیری از بیماری ها و تضمین سودمندی فعالیت اقتصادی دامپروری سوق یافته است. مفهوم طب تولید در دام های مولد غذا نماینده طرز تلقی نوین از فعالیت دامپزشکان است. یکی از اجزای اساسی این وظیفه نوین، تسلط مطلوب بر مفاهیم علم تغذیه و آشنایی با روش های موازنه جیره و نرم‎افزارهای جیره‎ نویسی است. به نظر می‎رسد که نرم افزارهای نوین جیره نویسی کفایت لازم برای ارزیابی معیارهای مورد نیاز دامپزشکان حرفه‎ای را ندارند. در ضمن، تولید دانش نوین در تغذیه گاو شیری سریع تر از انتشار ویرایش های نوین NRC و اصلاحات نرم‎افزارهای موازنه و ارزیابی جیره رخ می‎دهد. این مقاله ضمن اشاره به مفاهیم بنیادی علم تغذیه، روشی کاربردی و قابل توسعه برای طراحی برنامه ارزیابی جیره بر اساس برنامه رایانه‎ای Excel توسط خود دامپزشکان را معرفی می‎کند. با این روش، قابلیت طراحی برنامه ارزیابی جیره معطوف به نیازهای حرفه‎ای دامپزشکان امکان پذیر می‎باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p355564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!