شیوع بیماری اکستراکرانیال شریان کاروتید با بیماران درد قفسه صدری

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیر طبیعی بیماری عروق کرونری می تواند توسط حوادث مغزی- عروقی عارضه دار شود. هدف از این مطالعه بررسی شیوع بیماری عروق کاروتید توسط اولتراسونوگرافی داپلر در بیماران مراجعه کننده به علت درد قفسه صدری با منشا قلبی و ارتباط آن با بیماری شریان کرونری بوده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر در سال 1384 در بیمارستان امام رضا (ع) انجام گردید. 107 بیمار با درد قلبی و تست تحمل ورزش مختل که جهت آنژیوگرافی مراجعه کرده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. از کلیه بیماران قبل از مطالعه ویزیت و شرح حال تهیه گردید. مشخصات فردی، نتایج آزمایشگاهی و آنژیوگرافی در پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش گردید.
نتایج
21 بیمار (%19.6) تنگی در یک رگ کرونر داشته اند و در 14 (%13.1) بیمار دو رگ و 37 (%34.6) بیمار تنه اصلی کرونر چپ و یا هر سه رگ کرونر مبتلا بوده است. 54 بیمار درگیری همزمان کاروتید داشتند که 46 نفر (%43.0) استنوز کمتر از %60 و 8 بیمار استنوز مساوی یا بیشتر از %60 در شریان کاروتید داشته اند. یک ارتباط قوی بین وجود و گسترش بیماری عروق کرونر و بیماری کاروتید وجود داشته است. %66.7 بیماران با بیماری عروق کرونری درگیری کاروتید داشته اند، در حالیکه تنها %17.1 بیماران بدون بیماری عروق کرونری در شریانهای کاروتید شواهد آترواسکلروز را در اولتراسونوگرافی نشان داده اند (p=0.000) بیماری کاروتید در %52.4 موارد درگیری یک رگ کرونر و %78.6 موارد درگیری دو رگ کرونر و %70.3 موارد با درگیری هر سه رگ کرونر رویت شده است. %8.3 بیماران با بیماری عروق کرونری و %13.5 بیماران با درگیری هرسه رگ کرونر حداقل یک تنگی شدید بیشتر یا مساوی %60 در یکی از عروق کاروتید داشته اند.
نتیجه گیری
در این مطالعه یک ارتباط قوی بین وجود و شدت بیماری عروق کرونری و بیماری شریان کاروتید در بیماران نشان داده شده است. در مطالعه حاضر فراوانی نسبتا بالای بیماری کاروتید را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر و یک ارتباط قوی بین بیماری شدید کرونر با بیماری قابل ملاحظه کاروتید را اثبات می کند. با توجه به این نتایج برسی اکو داپلکس کاروتید به عنوان یک روش ارزیابی قبل از بازسازی عروق کرونری در بیماران با درگیری گسترده قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p366011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!