بررسی نتایج کوردکتومی خلفی با لیزر دی اکسیدکربن بر روی عوارض تنفسی ناشی از فلج طنابهای صوتی

چکیده:
زمینه و هدف
انسداد راه هوایی به دنبال فلج طنابهای صوتی، به شیوه های گوناگون معالجه شده است. هدف از این مطالعه، بررسی نتایج کوردکتومی خلفی با لیزر دی اکسید کربن بر روی عوارض تنفسی ناشی از فلج طنابهای صوتی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه، کارآزمایی بالینی، قبل و بعد از عمل جراحی با استفاده از لیزر دی اکسیدکربن با قدرت 2 تا 4 وات متصل به میکروسکوپ با لنز x400 صورت گرفت که کمی با روش معمول دنیس و کاشیما، تفاوت داشت. 10 بیمار (7 مرد و 3 زن) تحت کوردکتومی خلفی با لیزر دی اکسید کربن قرار گرفتند. سن متوسط گروه تحت بررسی، 34.1 سال بوده که از 11 تا 60 سال متفاوت بود. مدت زمان پیگیری بیماران، 5 ماه تا 2 سال بعد از عمل جراحی و به طور میانگین، 17 ماه بود. تمامی بیماران دچار تنگی نفس شدید شده و 8 تن از آنان، دارای تراکئوستومی بودند. تغییرات وضعیت تنفسی، صدا و بلع بیماران قبل و بعد از عمل جراحی با استفاده از آزمون paired t-test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. تمامی بیماران روز بعد از عمل جراحی، از تراکئوستومی رهایی یافتند.
یافته ها
میانگین نسبت Forced expiratory volume in one second) FEV1) به (Forced vital capacity) FVC قبل از عمل جراحی، 0.67 بوده که نسبت به زمان بعد از عمل جراحی (0.8)، افزایش نشان می داد (P<0.8). هیچ یک از بیماران به دنبال جراحی دچار آسپیراسیون نشدند. 4 بیمار، به علت بافت گرانولاسیون و یا بافت فیبروز ناشی از عمل جراحی قبلی، نیاز به عمل مجدد پیدا کردند که در نهایت در تمامی بیماران، جراحی منجر به ایجاد راه هوایی مناسب و تنفس خوب آنان گردید.
نتیجه گیری
این عمل جراحی می تواند عوارض تنفسی ناشی از فلج طنابهای صوتی را در بیماران کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p411956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!