بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیکی و بالینی کالاآزار در کودکان بستری شده در مرکز طبی کودکان تهران طی سالهای 1376 تا 1383

پیام:
چکیده:
هدف
به دلیل آندمیک بودن کالاآزار در مناطقی از ایران، بررسی این بیماری به ویژه در کودکان از جنبه بالینی و اپیدمیولوژی اهمیت زیادی دارد و با توجه به اینکه مرکز طبی کودکان از مراکز مهم ارجاع درمان بیماری های کودکان می باشد مطالعه متغیرهای جمعیتی، یافته های بالینی و آزمایشگاهی بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان که اغلب از سراسر کشور بوده می تواند در جهت ارائه راهکارهای مناسب تشخیص، پیشگیری و درمان موثر آن مفید باشد.
روش مطالعه
بررسی سری بیماران و آنالیز توصیفی و تحلیلی متغیرهای مستقل بین گروه های مختلف آنها در مجموع 157 بیمار مبتلا به کالاآزار طی سال های 1367 تا 1383 بررسی گردید.
یافته ها
بیماران مورد بررسی 104 پسر (2/66%) و 53 دختر (8/33%) با میانگین سنی 3/40 ماه (±2/31) و حداقل 5/1 و حداکثر 144 ماه بود. شغل پدر 82 نفر(1/55%) از کودکان کارگر و کشاورز و و بقیه سایر حرف بود. محل سکونت بیماران به ترتیب در 55، 29 و 16 نفر در استان های تهران، اردبیل و لرستان بود. بیشترین تعداد مراجعه بیماران در ماه اردیبهشت بود و بطور کلی روند مراجعه از فصل بهار به زمستان، سیر نزولی داشت. مدت زمان بروز علائم در بیماران قبل از مراجعه به پزشک بطور متوسط 7/3 ماه (± 5/4) و میانگین زمان بستری در بیمارستان 8/20 روز (±9/17) محاسبه گردید. از نظر نتیجه درمان، 7/94% بیماران هنگام ترخیص بهبودی کامل یا نسبی داشتند و 4 بیمار(7/2%) نیز فوت نمودند. تب، اسپلنومگالی و هپاتومگالی بیشترین نشانه بالینی گزارش شده بود و میانگین ESR بیماران 9/90(± 5/32) بود.
نتیجه گیری
فراوانی قابل توجه مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی از استان اردبیل مؤید وجود کانون آلودگی در این استان می باشد که مطالعه جهت از بین بردن این کانون و کنترل و ریشه کنی این بیماری توصیه می شود. مطالعه اکولوژیک مخازن و ناقلین این بیماری در استانهای مختلف به خصوص در استان لرستان که در این مطالعه رتبه سوم فراوانی را داشته است پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
327
لینک کوتاه:
magiran.com/p427836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!