اثر حفاظتی شیر مادر در پیشگیری از عفونت های ادراری کودکان زیر یک سال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت سیستم ادراری (UTI) از عفونت های نسبتا شایع در کودکان است. UTI معمولا عفونت صعودی است که توسط باکتری های دستگاه گوارش ایجاد می شود. میزان شیوع آن در طی سال اول زندگی بالاست. مهم ترین عارضه آن ایجاد اسکار در کلیه است که می تواند منجر به نارسایی کلیه و یا هیپرتانسیون شود. با توجه به خواص ایمنی شیر مادر در مقایسه با شیر خشک، این مطالعه با هدف بررسی اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI در کودکان زیر یک سال انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه ی مورد- شاهدی بر روی 100 کودک زیر یک سال (50 کودک مورد و 50 کودک شاهد) انجام شد. گروه مورد از مراجعه کنندگان به درمانگاه کلیه یا بستری شده در بخش اطفال بیمارستان ولی عصر (عج) در سال 1384 با سابقه حداقل یک بار UTI، انتخاب شدند. کودکان گروه شاهد که فاقد UTI بودند از مهد کودک انتخاب شدند و از نظر سن، جنس و ختنه شدن در پسرها مشابه بودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و دقیق فیشر آنالیز شد.
یافته ها
9 نفر (32.1 درصد) از کودکان مبتلا به UTI و 25 نفر (83.3 درصد) از کودکان سالم، فقط با شیر مادر تغذیه شدند. اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI در کودکانی که فقط با شیر مادر تغذیه شدند،90 درصد بیشتر از کودکانی بود که فقط مصرف شیر خشک داشتند و از نظر آماری ارتباط معنی دار بود (P=0.0005). اثر حفاظتی توام شیر مادر و شیر خشک علیه UTI در برابر کودکانی که فقط با شیرخشک تغذیه شدند، 71 درصد بیشتر بود (53.7 درصد در مقابل 80 درصد) (0.038=P). اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI، در پسران بیشتر از دختران بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر مادر در پیشگیری از عفونت های ادراری کودکان زیر یک سال موثر است، بنابراین پیشنهاد می گردد مطالعه ای با حجم نمونه بیشتر انجام گیرد تا امکان ارزیابی بهتر در تمام مسایل فراهم گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p431711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!