تاثیر اسید فولیک در جلوگیری از بروز ناهنجاری های تکوینی ناشی از مصرف طولانی مدت استامینوفن در موش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استامینوفن دارویی است که به طور شایع توسط مادران باردار در طی تمام مراحل بارداری به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه به منظور روشن شدن اثرات تراتوژنیک مصرف طولانی استامینوفن در قبل و حین بارداری و تاثیرات اسید فولیک در پیشگیری از این اختلالات در جنین های موش طراحی گردید.
روش بررسی
210 سر موش باردار از سوش Balb/c در شرایط استاندارد آزمایشگاه حیوانات، در قالب 3 گروه تجربی II، I و III (هر گروه 30 سر موش) دسته بندی شدند. حیوانات گروه تجربی I (شامل 3 زیر گروه I20، I10 و I30 به تعداد 10 سر موش در هر زیر گروه) به میزان 40mg/kg/day شربت استامینوفن به صورت گاواژ به ترتیب در زمان های 10 و 20 و 30 روز قبل از حاملگی و 10 روز اول حاملگی دریافت نمودند. گروه های کنترل معمول و کنترل منفی به همان تعداد (10 سر موش) به ترتیب نرمال سالین و ماده بی اثر دارو را مصرف نمودند. حیوانات گروه تجربی II20، II10) II و (II30 نیز به میزان 80mg/kg/day در دو دوز صبح و عصر و در زمان های فوق الذکر از دارو استفاده نمودند. همچنین در گروه تجربی III20، III10) III و (III30 موش ها 80mg/kg/day استامینوفن به همراه اسید فولیک با دوز 0.14mg/kg/day دریافت کردند. یک سری گروه های کنترل معمول و کنترل منفی نیز برای این دو گروه استفاده شد. موش ها در روز 18 حاملگی با استفاده از بیهوشی سزارین شده و جنین ها توسط استریومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات در جداول توزیع فراوانی درج گردید و توسط آزمون های ANOVA و TUKEY و با استفاده از نرم افزار SPSS ارزیابی شد.
یافته ها
مصرف طولانی مدت استامینوفن برای هر دو دوز 80mg/kg/day و 40 و در زمان های 20 و 30 روز قبل از حاملگی و 10 روز اول حاملگی می تواند باعث ناهنجاری های در اندام از جمله بدشکلی، کوتاهی و عدم تشکیل دست و غیرقرینگی در اندام ها شود. خونریزی های زیرجلدی و جذب جنینی نیز از دیگر موارد مشاهده شده بود. در گروه I30 تعداد نوزادان ناهنجار 16.1 و ناهنجاری های اندام 11.3 درصد مشاهده شد. در گروه II20 میزان ناهنجاری های جنینی 6.5 درصد و ناهنجاری های اندام 4.9 درصد مشاهده شد. در گروه II30 میزان ناهنجاری های جنین 14 و ناهنجاری های اندام 12.4 درصد مشاهده شد. در گروه III20 که دارو و اسیدفولیک همزمان مصرف کردند، میزان ناهنجاری ها به 1.6 درصد کاهش پیدا نمود و در گروه III30 نیز میزان ناهنجاری ها به 1.6 درصد تقلیل یافت (P<0.05).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که مصرف زیاد و طولانی مدت قبل و در حین حاملگی استامینوفن در موش ها باعث ناهنجاری های جنینی به ویژه در اندام ها می گردد و مصرف همزمان اسیدفولیک با استامینوفن در کاهش ناهنجاری نقش موثری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p432247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!