بررسی نوع و میزان جهش های موجود در اگزون های 5 و 8 ژن سرکوبگر تومور TP53 در بیماران مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی ریه بستری در بیمارستان افضلی پور کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان ریه دومین سرطان شایع در زنان پس از سرطان پستان و همین طور در مردان پس از سرطان پروستات است. از بین تمامی ژن هایی که در سرطان ریه دچار جهش می شوند، ژن TP53 که در موقعیت 13.1 17 p قرار دارد از اهمیت تشخیصی و پیش آگهی قابل توجهی برخوردار است و جهش های این ژن از جمله وقایع کلیدی در سرطان زایی ریه به حساب می آیند. در این مطالعه، نوع و میزان جهش های احتمالی موجود در اگزون های 5 و 8 ژن TP53 در بیماران مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی ریه بستری در بیمارستان افضلی پور کرمان بین سال های 1376 تا 1384 مورد بررسی قرار گرفت.
روش
پس از دریافت بلوک های پارافینی حاوی تومور بافت ریه تثبیت شده با فرمالین، DNA آنها استخراج گردید و پس از تکثیر اگزون های 5 و 8 توسط روش PCR، توالی بازهای آنها تعیین گردید.
یافته ها
آنالیز نتایج تعیین توالی نشان داد که در 18 نمونه از 22 نمونه (81.8 درصد) در اگزون 5 و در 15 نمونه از 18 نمونه (83.3 درصد) در اگزون 8 ژن TP53 جهش وجود دارد. از مجموع 64 کدون جهش یافته در اگزون 5 نمونه های فوق، جهش در کدون های 6 (17 درصد)، 14 (7.8 درصد) و 25 (4.6 درصد) بیشترین شیوع را داشتند و همچنین از مجموع 46 کدون جهش یافته در اگزون 8 نمونه های فوق، کدون های 2 (13 درصد)، 27 و 35 (هر کدام 10.86 درصد) بیشترین شیوع را داشتند.
نتیجه گیری
جهش های ژن TP53 در بیماران مورد مطالعه، شیوع نسبتا بالایی در مقایسه با سایر مطالعات داشتند. این امر ممکن است به دلیل تفاوت های ژنتیکی و اختلافات موجود در عوامل محیطی و پارامترهای اپیدمیولوژیکی مانند نحوه رژیم غذایی و شیوه زندگی باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p439507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!