خصوصیات دموگرافیک و بالینی بیماران مبتلا به صرع میوکلونیک جوانان در اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه
صرع میوکلونیک جوانان از شایع‎ترین انواع صرع‎های ژنرالیزه ایدیوپاتیک است و حدود 11- 5 درصد کل صرع‎ها را تشکیل می‎دهد. با توجه به خصوصیات بالینی صرع میوکلونیک جوانان، این بیماری درکلینیک‎ها به خوبی تشخیص داده نمی‎شود و درمان صحیح انجام نمی‎گیرد و این در صورتی است که پاسخ به درمان در این بیماران عالی و بیماران نیاز به درمان را در تمام طول زندگی دارند.
مواد و روش‎ها: در یک مطالعه توصیفی آینده نگر، از میان بیماران مبتلا به صرع که به درمانگاه های صرع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه می ‎کردند، بر اساس تابلو بالینی و یافته های نوار مغز، بیماران مبتلا به صرع میوکلونیک جوانان انتخاب شدند. خصوصیات بالینی، دموگرافیک و درمانی آنها در پرسشنامه‎ مخصوص ثبت و هر 3 ماه به طور منظم و به مدت یکسال مورد پیگیری قرار گرفتند.
یافته ها: از بین 985 بیمار مبتلا به صرع، 50 بیمار (0/5 درصد) صرع میوکلونیک جوانان داشتند. تعداد زنان 5/3 برابر مردان بود و متوسط سن شروع حملات، 13 سالگی بود. سابقه فامیلی صرع، 38 درصد و فاکتورهای تسهیل کننده تشنج در 66 درصد موارد مثبت بود که 79 درصد این فاکتورها شامل خستگی ناشی از فعالیت، استرس، بی‎خوابی و نورهای فلاش دار بود. تمام بیماران تحت درمان داروئی قرار گرفتند که حملات میوکلونیک و تشنج در 84 درصد به طور کامل و در 14 درصد به طور نسبی کنترل شد و تنها 2 درصد موارد مقاوم به درمان وجود داشت.
نتیجه گیری
با وجود شیوع بالای بیماری در جنس مونث و با توجه به مطالعات قبلی و ماهیت ژنتیکی بیماری، لازم است بررسی های وسیع‎تر و مطالعات ژنتیکی در این مورد در کشور ما بعمل آید. بیماری از نظر سایر خصوصیات، مشابه مطالعات قبلی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
160
لینک کوتاه:
magiran.com/p446021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!