بررسی میزان IgE اختصاصی بر علیه کاندیدا آلبیکنس در مبتلایان به درماتیت آتوپیک مراجعه کننده به درمانگاه پوست

چکیده:
سابقه و هدف
کاندیدا آلبیکنس به عنوان یکی از اعضای کوچک طبیعی ساکن (Microflor)بدن انسان می تواند باعث رهاسازی دایمی مواد حساسیت زا در افراد حساس و در نتیجه سبب تشدید بیماری های حساسیتی مزمن نظیر التهاب ارثی پوست (Atopic Dermatitis) شود. هدف از مطالعه حاضرتعیین میزان شیوع IgE اختصاصی برعلیه کاندیدا آلبیکنس در بیماران مبتلا به التهاب ارثی پوست مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی ساری طی سال های 85-1383 می باشد.
مواد و روش ها
120 بیمار مبتلا به التهاب ارثی پوست (52 مرد و 68 زن) مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی ساری وارد مطالعه شدند. طیف سنی بیماران 4 ماه تا 60 سال با میانگین 9/12 سال بود. معیارهای تشخیص برای بیماری، معیارهای هانیفین و راجکا (Hanifin & Rajka) بود. سرم این بیماران با استفاده از اسباب های اندازه گیری IgE کلی (RADIM) و براساس دستورالعمل کارخانه سازنده اندازه گیری شد و برای تعیین میزانIgE اختصاصی از اسباب های (Kits)طراحی شده به وسیله IgE خاص حساسیت انسان(ALerCHEK''S Allergen specific human) و براساس دستور کارخانه سازنده استفاده گردید.
یافته ها
از مجموع 120 بیمار مورد مطالعه، در 37 نفر (8/30 درصد) سطح IgE کلی بیش از IU/ml 100 و در 44 نفر (7/63 درصد) IU/ml 100-20 و در 39 نفر (5/32 درصد) کمتر از IU/ml100بود. از68 بیمار زن، 20 نفر (4/29 درصد) و از 52 بیمار مرد 17 نفر (7/32 درصد) دارایIgE کلی بیش از IU/ml 100بودند. از مجموع 120 بیمار مورد مطالعه 9 نفر (5/7 درصد) IgE اختصاصی بر علیه کاندیدا آلبیکنس را نشان دادند که از این تعداد 6 نفر (6/66 درصد) زن بودند.
استنتاج
نتایج مطالعه حاضر در مقایسه با سایر تحقیقات، هماهنگی نسبی میزان IgE کلی را در بیماران نشان می دهد. اما درصد بیماران مبتلا به التهاب ارثی پوست با IgE اختصاصی بر علیه کاندیدا آلبیکانس در مطالعه حاضر پایین تر بود که به نظر می رسد عوامل مختلفی نظیر سن بیماران مورد مطالعه، شدت بیماری، روش ارزیابی IgE اختصاصی و همچنین سطح IgE کلی در آن تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p475614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!