ارزیابی بالینی سه روش افزایش عرض لثه کراتینیزه: شیوه استاندارد، پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود تردیدهایی که در مورد لزوم وجود بافت لثهای در اطراف دندانها وجود دارد، افزایش عرض لثه کراتینیزه همچنان در مواردی خاص از اهمیت حیاتی برخوردار است. در میان روش های مورد استفاده، پیوند آزاد لثه متداولتر میباشد. اما از دیدگاه نظری روش های دیگر، همچون پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبند دارای مزیتهائی هستند که میتوانند در انتخاب نوع پیوند موثر واقع گردند. این مطالعه با هدف ارزیابی این سه روش افزایش عرض لثه کراتینیزه انجام گردید.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق مشاهده، مصاحبه و ثبت در فرم اطلاعاتی بدست آمد. بیماران به شکل ساده و با تقسیم تصادفی انتخاب میشدند و در یکی از سه گروه درمانی قرار میگرفتند. 21 ناحیه قدامی فک پائین با کمبود لثه کراتینیزه، تحت جراحی با یکی از سه روش پیوند آزاد لثه، پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبندی قرار گرفتند. یک و شش ماه پس از جراحی، پیوندها از نظر میزان عرض لثه ایجاد شده، رضایت بیمار، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور، نیاز پیوند به ژنژیوپلاستی و عوارض پس از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد بطوریکه برای توصیف متغیرهای کیفی شامل رنگ پیوند، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور، میزان رضایت بیمار و پریودنتیست خارج از طرح از نتایج کار، کانتور پیوند و لزوم انجام ژنژیوپلاستی به محاسبه درصد و فراوانی اقدام شد.جهت بررسی ارتباط متغیرهای کیفی از آزمون chi - square استفاده شد. همچنین جهت مقایسه تفاوت میانگین عرض لثه کراتینیزه بین سه گروه از آزمون غیرپارامتری Kruskal – Wallis استفاده گردید.
یافته ها
این مطالعه نشان داد که میزان عرض لثه کراتینیزه یک ماه پس از کاربرد سه روش پیوند آزاد لثه، پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبندی به ترتیب به 28/5، 50/6، 00/5 میلیمتر افزایش یافت. این نتایج در ماه ششم نیز 42/6، 68/6، 14/4 میلیمتر بدست آمد. از نظر زیبائی با توجه به رنگ و کانتور پیوند، نتایج حاصل از کاربرد پیوند بافت همبندی آزاد بهتر از پیوند آزاد لثه نواری بود)05/0P<) و این در حالی بود که پیوند آزاد لثه نواری بهتر از پیوند آزاد لثهای بود)05/0P<). در مورد متغیرهای عوارض پس از جراحی، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور و یا لزوم انجام ژنژیوپلاستی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. موفقیت کلی درمان با سه روش پیوند آزاد لثهای، لثه نواری و پیوند بافت همبندی به ترتیب 1/57%، 100% و 6/28% بدست آمد که با سطح معنیدار 015/0=P تفاوت آشکاری را نشان داد.
نتیجه گیری
هر سه روش توانائی افزایش لثه کراتینیزه را دارا میباشند ولی روش پیوند آزاد لثه، خصوصا نوع نواری برای مواردی که به حداکثر عرض لثه کراتینیزه نیاز میباشد، توصیه میگردد. پیوند آزاد بافت همبند حداکثر زیبائی را در ناحیه ایجاد میکند و در صورت نیاز به هر دو شاخص فوق، پیوند آزاد نواری توصیه میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p481410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!