بررسی مقایسه ای تاثیر حذف پوسیدگی به روش شیمیایی- مکانیکی و مکانیکی بر ریزنشت ترمیم های کامپو گلاس مولرهای شیری در آزمایشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در جامعه ما، هنوز پوسیدگی های زودهنگام دندانهای شیری (early caries) و پوسیدگی های ناشی از شیشه شیر (Baby bottle tooth decay) در کودکان به کرات دیده میشوند. این دندانها جهت پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی و بروز عفونت و درد فوری به ترمیم نیاز دارند. نظر به اینکه سن کودک، هنگام درمان این پوسیدگی ها بسیار کم بوده و کودک غالبا همکاری لازم برای تزریق بیحسی موضعی و روش های معمولی مکانیکی برداشتن پوسیدگی را ندارد، استفاده از روش های مناسبتری به عنوان جایگزین که کمک زیادی به کودک و دندانپزشک نماید، ضروری بنظر میرسد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برداشتن پوسیدگی، به روش شیمیایی - مکانیکی، بر ریزنشت ترمیمهای کامپوگلاسدر مولرهای شیری است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، که بصورت آزمایشگاهی انجام گردید، 70 مولر شیری کودکان کمتر از 5 سال با پوسیدگی پروگزیمالی (به شکل حفره) کشیده شده با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. دندانها بطور تصادفی به دو گروه، تقسیم شدند. در یک گروه حذف پوسیدگی به روش مکانیکی توسط فرز روند کار باید با هندپیس دور کند و در گروه دیگر پوسیدگی به روش شیمیایی مکانیکی توسط ژل Carisolvمطابق دستور کارخانه سازنده حذف گردید. سپس همه نمونه ها توسط ماده ترمیمی کامپوگلاس ترمیم شدند. پس از آن نمونه ها در حرارت C o 37 به مدت24 ساعت نگهداری شده، سپس مورد ترموسایکلینگ قرار گرفتند. بدنبال آن نمونه ها به فاصله 2-1 میلیمتر از لبهترمیم (به استثنای لبه اکلوزالی) با دو لایه لاک ناخن سیل شده و در محلول فوشین باز یک 5/0 درصد به مدت 24 ساعت در حرارت C o 37 غوطهور شدند. سپس توسط دستگاه برش بصورت مزیودیستالی برش داده شدند. میزان نفوذ رنگ که معیار میزان ریزنشت است توسط استریومیکروسکوپ نوری با بزرگنمایی x40 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بصورت کیفی به وسیله آزمونهای آماری chi square و نسبتها و همچنین بصورت کمی توسط آزمون t آنالیز شدند.
یافته ها
آزمونهای کیفی نشان دادند که نفوذ رنگ در دیواره ژنژیوال و اگزیال در گروه شیمیایی مکانیکی کمتر از گروه مکانیکی است و این تفاوت از نظر آماری معنیدار است. آزمون کمی نیز نشان داد که طول نفوذ رنگ در دیواره های ژنژیوال و اگزیال (برحسب میلیمتر) در روش شیمیایی مکانیکی کمتر از روش مکانیکی است و این تفاوت از نظر آماری معنی دار است.
نتیجه گیری
میزان ریزنشت در ترمیمهای کامپوگلاس، بدنبال حذف پوسیدگی با روش شیمیایی مکانیکی، نسبت به روش مکانیکی کمتر است بنابراین میتوان در موارد لزوم، این روش را جایگزین روش رایج نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p481425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!