بررسی قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 83-1382

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در حال حاضر استفاده بهتر از منابع انسانی و مادی یکی از اهداف مدیران سازمانهاست. بنابراین توسعه اندیشه اقتصادی در مدیریت سازمانها اهمیت بسیاری دارد. دپارتمانهای آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هدف از انجام این مطالعه در درجه اول برآورد هزینه های متوسط سرانه فارغالتحصیلان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال 83-1382و در درجه دوم بررسی زیرمجموعه های ایجاد کننده قیمت تمام شده این خدمت و ارائه راه کارهایی جهت کاهش هزینه ها به صورتی که به هدف اصلی یعنی کیفیت آموزش صدمهای وارد نسازد، میباشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش توصیفی - کاربردی میباشد که در آن کلیه دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال تحصیلی 83-1382 به عنوان جامعه آماری بصورت سرشماری تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از یک چک لیست مربوط به هزینه های غیرمستقیم شامل کار و تجهیزات غیرمستقیم که برای همه دانشجویان در همه سالها مشترک بودند و یک چک لیست مربوط به هزینه های مستقیم شامل کار و تجهیزات مستقیم که برای همه دانشجویان هر سال تحصیلی به تفکیک تنظیم و بررسی میشد، جمعآوری گردید. به این هزینه ها هزینه های عمرانی تعمیرات و هزینه های قسمتهای ستادی و استهلاک نیز اضافه و در نهایت قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی محاسبه گردید.
در مورد قسمت کار مستقیم و غیرمستقیم، هزینه دروس تئوری و عملی به ازای یک دانشجو و هزینه های مواد و وسایل مصرفی نیز به ازای هر ترم محاسبه گردید. لازم به ذکر است که در مورد هزینه های قسمتهای ستادی به ازای هر دانشجو در سال تحصیلی 83-1382 هزینه های مربوط به معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت پشتیبانی، ستاد مرکزی، EDC، فعالیت فرهنگی و فوق برنامه دانشجویان، ورزش دانشجویان، نظام محیط زیست، پشتیبانی آموزش و پژوهش (کتابخانه و اینترنت)، خدمات رفاهی دانشجویان، تحقیقات اجتماعی سیاسی، تحقیقات فرهنگی آموزشی، تحقیقات دانشگاهی، تعمیرات و تجهیزات دانشگاهی، محوطهسازی و آبرسانی و وسایل کمک آموزشی محاسبه شده اند. در مورد هزینه های استهلاک به ازای هر دانشجو، استهلاک ساختمان دانشکده دندانپزشکی، ساختمانهای ستادی، اثاثیه اداری دانشکده و ساختمان ستادی، تجهیزات دندانپزشکی و وسایل نقلیه محاسبه شده است.
یافته ها
براساس یافته های این تحقیق کل قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 83-82 به تفکیک سال تحصیلی عبارت است از: 917/647/23 سال اول، 083/829/23 سال دوم، 276/267/35 سال سوم، 533/126/53 سال چهارم، 587/409/48 سال پنجم و 048/762/36 سال ششم.
نتیجه گیری
قیمت تمام شده دوره تحصیلی دکترای عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 83-1382 بطور متوسط 474/050/221 ریال بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
378 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p481475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!