بررسی اثر برداشت کلاژن روی ریزنشت چهار سیستم باندینگ یک جزیی در ترمیمهای کلاس V کامپوزیت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نقش الیاف کلاژن در چسبندگی به عاج دندان و لایه هیبرید هنوز به وضوح مشخص نشده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر برداشت کلاژن سطح عاج دمینرالیزه با اسید بر ریزنشت عاجی ترمیم کامپوزیت با چهار سیستم باند عاجی نسل پنجم صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی با تکنیک مشاهدهای بر روی 144 حفره کلاس Vدر ناحیه CEJ روی سطح باکال و لینگوال دندانهای پریمولار سالم انسان در هشت گروه انجام شد. لبه اکلوزالی حفرات در مینا و لبه سرویکالی آنها در عاج یا سمنتوم قرار داشت. حفرات با اسید فسفریک 15 ثانیه اچ شده و شسته شدند. کلاژن عاج دمینرالیزه شده در نیمی از نمونه ها با هیپوکلریت سدیم 25/5% به مدت 1 دقیقه برداشته شد. حفرات با چهار سیستم باند عاجی یک جزیی Single Bond، Excite، One-Step و Prime & Bond NT باند و با کامپوزیت ترمیم شدند. نمونه ها پس از ترموسیکل به مدت 3 ماه در آب مقطر با دمای اطاق نگهداری شده و سپس 72 ساعت در محلول متیلن بلو 10% قرار گرفتند. ترمیمها به طور باکولینگوالی بریده شده و بوسیله استریومیکروسکوپ قرار گرفتند. توسط دو مشاهده کننده مجزا مقدار ریزنشت لبهای رتبهبندی شد. یافته ها با آزمونهای آماری Kruskal Wallis و Dunn- multiple comparison مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میزان ریزنشت در لبه های سرویکالی حفرات در گروه های اچ شده و گروه هایی که بعد از اچ شدن عاج با اسید، توسط هیپوکلریت سدیم دپروتئینه شده بودند، بسته به نوع سیستم باندینگ تفاوت معنیدار داشت(001/0P<). همچنین مشخص شد که در لبه عاجی ترمیم، برداشت کلاژن سطح عاج دمینرالیزه موجب کاهش معنیدار ریزنشت سیستم One-Step و افزایش ریزنشت سیستم Excite میگردد(001/0P<). در گروه های Single Bondو Prime & Bond NT کاربرد هیپوکلریت سدیم بعد از اچ نمودن عاج با اسید در مقدار ریزنشت تغییر معنی داری ایجاد نکرد.
نتیجه گیری
ریزنشت لبه عاجی ترمیمهای کامپوزیت بعد از برداشت کلاژن از سطح عاج دمینرالیزه با اسید، بسته به نوع سیستم باندینگ عاجی میتواند به طور قابل ملاحظه کاهش، یا افزایش یافته یا اینکه بدون تغییر بماند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
290
لینک کوتاه:
magiran.com/p507797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!