مدل سطح بندی و توزیع جغرافیایی خدمات پری ناتال (حول تولد) در جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طول دهه گذشته میزان مرگ و یر نوزادان در کشور به حد کافی کاهش نیافته است. یک راه حل سطح بندی خدمات به گونه ای است که بهترین خدمات باکیفیت در دسترس نیازمندان قرار گیرد و در عین حال به محدودیت های اقتصادی و اجرایی توجه شود. هدف مطالعه تدوین ساختاری برای توزیع بهینه و به صرفه سطوح مختلف خدمات پری ناتال است.
روش کار
با روش تحلیل مناطق کوچک، کشور به مناطق خدمات پری ناتال (PCR) تقسیم شد. برای تخصیص سطوح خدمات و توزیع تخت ها از چرخه های تکرار استفاده شد به گونه ای که فاصله محل زندگی از محل ارایه خدمت به حداقل برسد، وجود خدمات در هر منطقه با شاخص های نیاز متناسب شود و حداقل تغییر در حوزه های مدیریتی و زیرساخت های موجود انجام گیرد.
یافته ها
کشور به 33 PCR تقسیم گردید. تعداد کل تخت های سطح 3 خدمات نوزادان (NICU) 1256 تخت و تعداد تخت های سطح دو 3768 محاسبه گردید و به شهرستان ها تخصیص داده شد. برای هر PCR یک شهرستان سطح 3 به عنوان مرکز شناسایی شد. 61 شهرستان به عنوان سطح 3 و 104 شهرستان به عنوان سطح 2 شناسایی شدند. شهرستان های سطح 1 و b 1 به نزدیک ترین شهرستان سطح بالاتر تخصیص داده شدند. مدل پیشنهادی متوسط فاصله شهرستان ها از مرکز را از 125 به 109 کیلومتر تقلیل داد. متوسط فاصله شهرستان ها از مرکز سطح سه 79 کیلومتر و متوسط فاصله وزن داده شده بر اساس جمعیت به 42 کیلومتر کاهش یافت.
نتیجه گیری
مدل حاضر فاصله بین سطوح ارایه خدمات را کاهش داد و بین امکانات و جمعیت مناطق هم خوانی برقرار کرد. اجرای سطح بندی نیازمند تامین منابع است و ممکن است با مقاومت هایی روبرو شود که باید با تصویب قوانین، نظارت و پایش، آموزش و فرهنگ سازی، و مشوق های مناسب آنها را کاهش داد. یک مدل کشوری ماندگار سطح بندی باید در سطح ملی تدوین گردد و در مناطق محیطی با توجه به مسایل ویژه هر منطقه نهایی سازی و تصحیح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p581672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!