تاثیر تحریک تخمک گذاری و پانکچر تخمدانها روی میزانCRP سرم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تحریک تخمک گذاری، از فاکتورهای مهم در موفقیت روش های لقاح خارج رحمی محسوب می شود. CRP یک مارکر بیولوژیک نشان دهنده التهاب سیستمیک می باشد که با تحریک هورمونی افزایش می یابد. تغییرات CRP به عنوان یک مارکر التهابی می تواند روی موفقیت IVF/ICSI موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر مصرف داروهای هورمونی و تحریک تخمک گذاری و همچنین دریافت تخمک از تخمدانها (پانکچر)، در میزان CRP سرم در بیماران داوطلب IVF/ICSI می باشد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع مشاهده ای، توصیفی تحلیلی بود و روی 70 بیمار نابارور داوطلب IVF/ICSI که با پروتکل استاندارد Long در مرکز فوق تخصصی ابن سینا تحت تحریک تخمک گذاری قرار گرفته اند، طی سال های 1386-1385 انجام شده است. CRP خون بیماران در 4 نوبت اندازه گیری شد، روز شروع سیکل، روز تزریق HCG، روز پانکچر و روز انتقال جنین. همچنین روز پانکچر از هر بیمار تحت بررسی، یک نمونه مایع فولیکولی شفاف نیز جمع آوری شد. میزان CRP در سرم و مایع فولیکولی با استفاده از روش الایزای رقابتی بررسی شد. نتایج حاصل با استفاده از آزمون های t زوجی، من ویتنی، ویلکسون و فریدمن آنالیز شد و سطح معنی داری، 05/0p< در نظر گرفته شد.

نتایج

بررسی نشان داد که CRP سرم در تمامی بیماران، از زمان شروع سیکل تا پس از تزریق HCG و در 2/82% بیماران پس از پانکچر (به ترتیب μg/ml00/197/3، μg/ml26/254/5، μg/ml16/461/6)، افزایش معنی دار را نشان می دهد (001/0p<). همچنین بین تغییرات CRP و میزان استرادیول سرم در روز تزریق HCG، ارتباط معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

تحریک تخمک گذاری و همچنین پانکچر تخمدانها، باعث تحریک و التهاب سیستمیک می شود.CRP در طول سیکل تحریک تخمک گذاری و همچنین پس از تزریق HCG، و بخش عمده ای از بیماران پس از پانکچر، افزایش می یابد که احتمالا این تغییرات می تواند روی نتایج بعدیIVF/ICSI اثرگذار باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p604470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!