گزارش یک مورد همانژیوم کبدی بسیار بزرگ منجر به جراحی

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
همانژیوم کبد شایع ترین تومور خوش خیم کبد است که معمولا بدون علامت و به صورت تصادفی کشف می شود. اما در انواع بزرگ تر از 4 سانتی متر که به همانژیوم غول آسا معروفند، ممکن است به علت فشار روی احشای مجاور علامت دار شوند. در کل موارد ذکر شده در مقالات و گزارش های موردی، توده ای به بزرگی همانژیوم بیمار مورد بحث ما گزارش نشده است و علی رغم بزرگی بسیار زیاد آن نسبت به گزارش های دیگر، کشف توده توسط خود بیمار و نیز منتهی شدن به عمل جراحی و خارج کردن همانژیوم قابل توجه و جالب است.
معرفی موردبیمار خانم 49 ساله ای است که به دنبال درد شکم و احساس توده در قسمت فوقانی و راست شکم به پزشک مراجعه کرد. درد بیمار مداوم، مبهم، بدون انتشار و به صورت احساس سنگینی بیان می شد. در معاینه تنها یافته بالینی هپاتومگالی در قسمت فوقانی و راست شکم با شیفت به سمت مرکز و پایین ناف قابل رویت و لمس بود. سونوگرافی توده کبدی بزرگ را در قسمت خلفی لوب راست کبد با خصوصیات هایپراکو، حدود کاملا نامنظم و لوبوله گزارش کرد. در سی تی اسکن وMRI تری فازیک توده ای به ابعاد 94* 109*230 میلی متر با خصوصیاتی به صورت Peripheral Nodular Enhancement در فاز شریانی و Centripetal Enhancement در فاز تاخیری یعنی در فاز پورتال گزارش شد، که مؤید یک همانژیوم کبدی بسیار بزرگ بود. سرانجام بیمار تحت عمل جراحی Right Hepatic Lobectomy قرار گرفت و بهبودی کامل یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 63
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p604730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!