بررسی تاثیر آموزش بر میزان رضایت از زندگی زناشویی در زنان تحت عمل هیسترکتومی در بیمارستان های منتخب شهر ارومیه در سال 1386

چکیده:
مقدمه
هیسترکتومی معمول ترین عمل جراحی غیرزایمانی است که هر هفته در بریتانیا بیش از هزار مورد انجام می شود و هم چنین سالانه در ایالات متحده بیش از 000/600 مورد عمل جراحی هیسترکتومی روی زنان انجام می گیرد این عمل 65 درصد در زنانی که در دوران باروری هستند رخ می دهد. بسیاری از زنان معتقدند که این عمل موجب از بین رفتن کیفیت زنانگی، پایان زندگی جنسی، کاهش میل جنسی، طرد شدن از طرف شوهر و یا افزایش مشکلات فردی با همسران آن ها می شود و به این دلیل این نوع درمان را نمی پذیرند و در صورت انجام عمل هیسترکتومی در زندگی زناشویی دچار مشکلات عدیده می شوند از این رو پژوهشگران مطالعه حاضر را با عنوان فوق در ارومیه انجام دادند.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه های این پژوهش به روش مبتنی بر هدف به تعداد 70 نفر (35 نفر مورد و 35 نفر شاهد) انتخاب شدند جامعه پژوهش را بیماران تحت عمل هیسترکتومی تشکیل می دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و روش جمع آوری داده ها مصاحبه و پر کردن پرسشنامه بود. اعتبار و اعتماد علمی قبل از نمونه گیری سنجیده شد و داده ها به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در رابطه با مشخصات دموگرافیک یافته ها نشان داد بیشترین درصد 7/45 واحدهای مورد پژوهش در گروه سنی 55 – 45 سال، 1/57 درصد بی سواد و 3/94 درصد خانه دار بودند و بیشترین درصد علل هیسترکتومی 3/54 درصد به علت خونریزی بود. بیشترین درصد تحصیلات همسر 1/47% بی سواد و 9/52% درصد شغل آزاد داشتند. در مورد منابع کسب اطلاعات بیشترین درصد 7/64 از هیچ کس در مورد عمل جراحی خود اطلاعات کسب نکرده بودند فقط 5/23درصد از پزشک اطلاعات به دست آورده بودند.
در ارتباط با هدف اول این پژوهش یعنی تعیین و مقایسه تاثیر آموزش بر اصلاح تصویر ذهنی یافته ها نشان داد میانگین اصلاح تصویر ذهنی در افراد شاهد به میزان (4/7± 84/6) و این میزان در گروه مورد به مقدار (3/1± 45/26) می باشد 05/0< 000/0 = p و 88/14 = t یعنی می توان گفت میزان تصویر ذهنی در افراد مورد بالاست و آموزش به گروه مورد بسیار تاثیر داشته است. در رابطه با هدف دوم پژوهش میانگین حمایت همسر در افراد شاهد برابر با (3/5±93/7) و این میزان در افراد مورد برابر با (7/2± 17/16) می باشد و (05/0< 000/0 = p و 94/7- = t) به عبارت دیگر می توان ادعا نمود که افراد مورد از میزان رضایت مندی بیشتری در رابطه با حمایت همسر برخوردار بودند در رابطه با هدف سوم یعنی میزان رضایت از رفتار جنسی میانگین افراد شاهد (48/3 ± 14/3) و مورد (78/2± 85/13) و (05/0< 000/0 = p و 12/14 = t) می باشد که نشانگر رضایت بیشتر افراد مورد از رفتار جنسی می باشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج نهایی این پژوهش مشخص گردید آموزش روی رضایت از زندگی زناشویی تاثیر دارد پژوهشگران معتقدند پزشک و پرستار باید قبل از عمل به خود بیمار و خصوصا به همسر این بیماران آموزش های لازم را ارائه نمایند تا با کسب اطلاعات صحیح از ایجاد مشکلات زناشویی بعد از هیسترکتومی پیشگیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
126
لینک کوتاه:
magiran.com/p610239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!