بررسی میزان فراوانی رنگ های مصرفی غیر مجاز در آب آلبالو و آب زرشک عرضه شده در سطح شهر تهران

چکیده:
زمینه و هدف
افزودنی های مواد غذایی یک واژه کلی برای ترکیباتی است که به منظور دوام یا بهتر نمودن ظاهر غذا، ترکیب، طعم، ارزش غذایی به مواد غذایی اضافه می شود. رنگ ها نیز جزو این دسته از مواد بوده که برای افزایش جذابیت مواد غذایی به آنها افزوده می شوند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت نوع رنگ های مصرفی در آب آلبالو و آب زرشک تولیدی شهر تهران بود.
روش بررسی
تعداد 336 نمونه آب آلبالو و آب زرشک سنتی از مناطق مختلف شهر تهران بصورت تصادفی نمونه برداری شد. نمونه ها پس از استخراج رنگ با اسیدکلریدریک و تخلیص با روش کروماتوگرافی با لایه نازک Thin Layer Chromatography)T.L.C) مورد آنالیز قرار گرفتند. نمونه ها با توجه به فاکتور نگهداری ((Rf مورد شناسایی قرارگرفتند.
یافته ها
89 درصد از کل نمونه ها حاوی رنگ بودند از میان کل نمونه های رنگی، 62 نمونه(5/18در صد) حاوی رنگ مصنوعی غیر مجاز خوراکی، 237 نمونه (5/70در صد) حاوی رنگ مصنوعی مجاز خوراکی برای تولید کننده های صنعتی و 37 نمونه(11در صد) حاوی رنگ طبیعی بود. رنگ کارمیوزین (CARMOISINE) بیشترین مورد مصرف در میان رنگ های مورداستفاده در آب آلبالو و آب زرشک بررسی شده بود.
نتیجه گیری
دارا بودن هزینه پایین، پایداری، pH،خلوص و شرایط محیطی سبب شده است که مصرف رنگ های خوراکی بدون توجه به عوارض آنها ویا بدون توجه به کیفیت خوراکی آنها رو به فزونی یابد. بنا براین پیشنهاد می گردد که افزایش آگاهی تولید کنندگان ومصرف کنندگان می تواندراه حلی جهت کاهش مصرف اینگونه رنگ ها درآب آلبالو و آب زرشک باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p625157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!