WheatPot: مدلی ساده برای شبیه سازی پتانسیل عملکرد دانه گندم بهارهI- توصیف و ارزیابی مدل

چکیده:

یک مدل مکانیستیکی ساده به نام «WheatPot» برای شبیه سازی پتانسیل عملکرد دانه گندم در مقیاس منطقه ای ساخته شد. این مدل مراحل اصلی فنولوژی و تولید ماده خشک را به عنوان تابعی از درجه حرارت و تشعشع خورشیدی شبیه سازی می کند و شامل زیر مدل های مراحل نمو، تولید ماده خشک و عملکرد دانه می باشد. ورودی های مورد نیاز جهت اجرای مدل برای هر منطقه شامل میانگین ماهانه داده های آب و هوایی (درجه حرارت های حداقل و حداکثر و تشعشع خورشیدی) و خصوصیات گیاه زراعی (تاریخ کاشت، میزان درجه- روز رشد یا GDD مورد نیاز برای مراحل فنولوژی، کارایی مصرف نور و شاخص برداشت) می باشد. با استفاده از نتایج آزمایش های انجام شده در چند نقطه از استان خوزستان طی سال های زراعی 83-1382 و 84-1383 مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. مقایسه نتایج شبیه سازی شده با داده های اندازه گیری شده نشان داد، که تحت شرایط پتانسیل، مدل می تواند مراحل فنولوژی، تولید ماده خشک و عملکرد دانه را به خوبی شبیه سازی نماید. به طوری که مقدار ریشه انحراف میانگین مربعات اشتباه(RMSE) برای تاریخ گل دهی، رسیدگی فیزیولوژیک، تولید ماده خشک و عملکرد دانه به ترتیب برابر 5/3 روز، 5/2 روز، 65/0 تن در هکتار و 69/1 تن در هکتار می باشد. بنابراین، این مدل می تواند به عنوان یک ابزار کاربردی برای تخمین تقریبی پتانسیل عملکرد دانه گندم در مناطقی که فاقد داده های آب و هوایی روزانه هستند مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p636921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!