مقایسه اثربخشی سفتازیدیم و ایمی پنم در درمان تب نوتروپنی ناشی از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ابتلاء بیمار مبتلا به سرطان به انواع عفونت ها معمولا بر اثرکاهش شدید نوتروفیل ها و به دنبال شیمی درمانی بروز می کند. در مورد نوع رژیم آنتی بیوتیکی تجربی اولیه به صورت تک دارویی یا چند دارویی اختلاف نظر وجود دارد. این مطالعه با هدف مقایسه کارآیی دو رژیم درمانی تک دارویی سفتازیدیم و ایمی پنم درکنترل تب نوتروپنیک ناشی از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک طرح نیمه تجربی و از نوع طرح های پیش آزمون و پس آزمون با دو مداخله مقایسه ای است. مطالعه بر روی40 بیمار مبتلا به سرطان، تب دار، نوتروپنیک (500 PMN<) و بدون کانون مشخص عفونت انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس و از نوع متوالی بود. مداخله بدین شکل بودکه یک گروه (20نفر) سفتازیدیم با دوز2 گرم و گروه دیگر (20نفر) با ایمی پنم با دوز 500 میلی گرم هر 8 ساعت به صورت وریدی تحت درمان قرارگرفتند. در صورت قطع تب حداکثر به مدت72 ساعت و تداوم آن به مدت24 ساعت و افزایش نوتروفیل ها به مقدار بیش تر از 500 در هر میلی لیتر، جواب به درمان مثبت در نظرگرفته شد.
یافته ها
ازگروه دریافت کننده رژیم سفتازیدیم، 60 درصد و از گروه دریافت کننده ایمی پنم 55 درصد به درمان تک دارویی پاسخ مثبت دادند. از نظر نیازمندی به سایر آنتی بیوتیک ها، در بیماران دریافت کننده رژیم سفتازیدیم 40 درصد و در رژیم دریافت کننده ایمی پنم 45 درصد علاوه بر رژیم درمانی تک دارویی جهت کنترل تب به سایر آنتی بیوتیک ها نیاز پیدا کردند.آزمون آماری بین نوع رژیم درمانی تک دارویی و هم چنین بین رژیم تک دارویی و چند دارویی ارتباط معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
با توجه به اثربخشی یکسان رژیم سفتازیدیم و ایمی پنم جهت کنترل تب نوتروپنی و با توجه به این نکته مهم که سفتازیدیم نسبت به ایمی پنم بیش تر در دسترس بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است، لذا پیشنهاد می شود که به عنوان خط اول درمان در مواجهه با تب نوتروپنی ناشی از شیمی درمانی مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p655544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!