بررسی اثرات درمانی کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان در درمان ناباروری زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات و گنادوتروپین

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از علل عدم تخمک گذاری و یا کاهش تخمک گذاری، و در نتیجه ناباروری به شمار می رود. درمان ناباروری در این افراد به دو صورت انجام می گیرد: 1) درمان های طبی شامل متفورمین، کلومفین سیترات و گنادوتروپین؛ 2) جراحی گوه برداری، کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان (LOD). این مطالعه با هدف بررسی اثر کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان در درمان نازایی بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان طبی و نیز بررسی نتیجه بارداری در این افراد انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه به صورت نیمه تجربی (قبل و بعد) در بیمارستان بعثت شهر سنندج بر روی 45 بیمار نابارور مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به درمان با کلومفین سیترات انجام گرفت. این بیماران تحت درمان جراحی با روش LOD قرار گرفتند. نتایج درمان شامل تنظیم سیکل های قاعدگی، میزان بارداری به دست آمده تا 12 ماه پس از درمان، سرانجام بارداری و همچنین عوارض بعد از عمل جراحی در طی 12 ماه پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (مجذور کای، مک نمار و تی تست) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
40 نفر (9/88%) از بیماران مورد مطالعه، قبل از انجام جراحی، قاعدگی نامنظم داشتند. پس از جراحی، این میزان به 14 نفر (31%) کاهش یافت. بین شاخص توده بدن و نسبت هورمونی (FSH/LH) غیر طبیعی که قبل از کوتریزاسیون تخمدان اندازه گیری شده بود و همچنین میزان تنظیم سیکل های قاعدگی، رابطه آماری معنی دار وجود تداشت؛ ولی رابطه ریاضی در این نسبت ها دیده شد. 28 نفر (60%) از بیماران، در طی 12 ماه پیگیری، باردار شدند. متوسط فاصله بارداری افراد مورد مطالعه بعد از کوتریزاسیون تخمدان، 5 ماه بود. عوارض بعد از عمل فقط در یک بیمار به صورت چسبندگی روده بزرگ به تخمدان مشاهده شد. در هیچیک از زنان مورد مطالعه، عارضه سندرم تحریک بیش از حد تخمدان و حاملگی چند قلویی مشاهده نشد. 21 مورد (75%) از بارداری های حاصله بعد از جراحی منجر به تولد نوزاد سالم شد.
نتیجه گیری
جراحی کوتریزاسیون تخمدان، یک انتخاب درمانی مؤثر در درمان بیماران نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به کلومفین سیترات می باشد و می تواند به عنوان خط اول درمان در این افراد در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p656013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!