شهرهای باستانی در استان کرمان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پیشینه ی شهر وشهر سازی در ایران قدمتی به درازای تمدن دارد، بخشی از ایران امروز ما در محدوده ی تمدن باستانی بین النهرین قرار داشته، اما جای جای این سرزمین کهن قدمتی کمتر از بین النهرین ندارد. محوطه های باستانی که در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، مرکز، جنوب شرق، شرق ایران مورد کاوش قرار گرفته، قدمت شهر وشهرسازی را به هزاره ی چهارم قبل از میلاد می رساند. در این مقاله اشاره ای به آغاز زندگی انسان وشواهدی از دوره ی پارینه سنگی و نوسنگی که تا کنون در ایران به دست آمده، خواهیم داشت. تبدیل زندگی ابتدایی به زندگی روستایی وسپس، زندگی شهری وخاستگاه شهرهای اولیه در ایران وخصوصا در منطقه ی جنوب شرق و در محدوده ی استان کرمان کنونی همچون تپه یحیی، تل ابلیس، شهداد وتمدن هلیل بیانگر قدمت ودیرینگی این منطقه از کشور است. میمند از اولین سکونت گاه های بشری محسوب می گردد ومناطق دیگر همچون کرمان، بم وسیرجان سابقه ی شهرنشینی قبل از هخامنشی را تجربه کرده اند. در استان کرمان امروزی، در گذشته در چهار نقطه ی نزدیک به هم تمدن بسیار پیشرفته ای به وجود آمده بود که حلقه ی اربتاط واتصال بین النهرین وتمدن چین، سند وماوراء النهر بود. وجود شهرهای باستانی بیانگر تمدن درخشان گذشته وشناخت وشناساندن آن هویت بخش نسل جدید محسوب می شود وجای آن دارد که ارتباط گذشته وامروز برقرار گردد تا شناخت بهتری حاصل شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p656645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!