به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تمدن » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تمدن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اصغر زارعی*

    در نقد اسطوره ای ادبیات معاصر، به جریان قابل توجهی برمی خوریم که نویسندگان و شاعران پیرو آن، شیفته برگشت به زندگی انسان هایی شدند که پیش از تاریخ و تمدن می زیستند. آن ها معتقدند هنگامی که بشر از وضعیت «پیشا اجتماعی» خویش فاصله گرفت، به بی اخلاقی دچار گردید و از زمانی که به سوی تمدن حرکت کرد، نوعی عشق به خویشتن را به وجود آورد، که بسیار تصنعی و بیشتر بر پایه فخرفروشی و حسادت بود. در همین راستا، الگوی «برگشت به سرآغاز» به وجود آمد، که پیروان آن گرایش زیادی به برگشت به دنیای نخستین داشتند. این الگو با عبارت های «بازگشت به ریشه» و «روییدن بر ریشه» نیز تعبیر می شود. سهراب سپهری که در میان شاعران معاصر، یکه تاز این قلمرو است مخاطب را به بازگشت به سرشت نخستین و راستین در آثار خود، فرامی خواند. درواقع، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، در پی آن است که به بررسی الگوی «برگشت به سرآغاز» در نقد ادبیات معاصر بپردازد، الگویی که از اهمیت بسزایی برخوردار است و نویسندگان، عارفان و شاعران جهان بسیار از این بن مایه بهره گرفته اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهراب سپهری به دنبال رویای سرآغاز و خاطره های ازلی بوده و تلاش کرده بر فراز شرایط انسان معاصر «به فساد گراییده»، قرار بگیرد و تا جایی که ممکن است، حالت انسان بدوی را تجربه کند؛ انسانی که «در متن عناصر می خوابید» و «با فلسفه های لاجوردی اش خوش بود.»

    کلید واژگان: برگشت, طبیعت, سادگی, سرآغاز, تمدن}
    AliAsghar Zarei *

    In the realm of mythological criticism in contemporary literature, there is a noticeable trend among writers and poets who are captivated by the idea of exploring the lifestyles of prehistoric people. They believe that as mankind has moved away from its 'pre-social' state, it has descended into immorality. Additionally, upon progressing towards civilization, a sense of self-love emerged, which they perceive as highly artificial and rooted in excessive boasting and jealousy. In this context, the concept of "returning to the origin" emerged, with its proponents demonstrating a strong inclination towards going back to the initial world. This concept is also referred to as "returning to the roots" and "building upon the roots". Sohrab Sepehri, a leading figure in this field among contemporary poets, calls his audience to return to the origin in his works. Using a descriptive-analytical method, this research aims to examine the prevalence of this "returning to the origin" pattern in contemporary literary criticism. The pattern holds significant importance and has been utilized by writers, mystics, and poets worldwide. The results of the research indicate that Sohrab Sepehri actively sought to capture the dreamlike essence of beginnings and eternal memories. He endeavored to transcend the confines of the "corrupted contemporary man" and experience the state of primitive man to the fullest extent possible – a human who "sleeps in the text of the elements" and "is happy in his azure philosophies".

    Keywords: Return, nature, simplicity, Beginning, Civilization}
  • زینب رضوان طلب *، مرضیه مهرابی
    ادریس شرایبی، از نویسندگان برجسته مراکشی تبار و فرانسوی زبان، در بسیاری از آثار خود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به نقش و پیامدهای فرهنگی استعمار پرداخته و تصاویر ملموسی را از حضور نیروهای نظامی و کارگزاران سیاسی استعمارگر در جوامع مستعمره ارائه داده است. امه سزر نیز نویسنده و فعال سیاسی اهل مارتینیک بوده که در جوامع فرانسوی زبان به عنوان مرجع و الگویی در تفکرات و مبارزات ضداستعماری به حساب می آید. در این مقاله میکوشیم تا با تکیه بر آراء و اندیشه های امه سزر، آنچنان که در دو اثر گفتاری در باب استعمار (1950) و فرهنگ و استعمار (1963) تشریح شده اند، به تبیین و تحلیل تاثیرات استعمار بر تاریخ، تمدن، و هویت ملت های استعمارزده بپردازیم. سپس، به منظور بهتر نشان دادن نمودهای درونی و بیرونی این تاثیرات، جلوه های متعدد و متنوعی از آن را در چهار رمان ادریس شرایبی بررسی میکنیم. این آثار شامل ماضی ساده (1954)، بزهای نر (1955)، تمدن، مادرم (1972)، و دیده شده، خوانده شده، شنیده شده (1998) میشود.
    کلید واژگان: استعمار, استعمارگر, استعمارزده, فرهنگ, تمدن, تاریخ, هویت}
    Zeinab Rezvantalab*, Marzieh Mehrabi
    Driss Chraïbi is one of the most famous Francophone Moroccan writers, who has grown in the former French colonies; that’s why he attaches particular attention to cultural consequences of colonialism in the colonial societies. In some of his works, he makes reference, implicitly or explicitly, to the relations between the colonizer and colonized people, and describes military force’s actions or cultural plans in colonized countries. Aimée Césaire is a Martinican politician and author who is considered in Francophone academic environments as a pattern in anti-colonial studies and struggles. In this paper, we try to explain and analyze Aimée Césaire ideas as these are presented in Discourse on Colonialism (1950) and Culture and Colonialism (1963). Then, we examine different effects of intern and external colonial influences in four of Driss Chraïbi’s novels: The Simple Past (1954), The Goats (1955), The Civilization, My Mother (1972), Seen, Read, Heard (1998).
    Keywords: Colonialism, colonizer, colonized, culture, civilization, history, identity}
  • علی کریمی فیروزجایی *
    اسب به دلیل خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود ازجمله فراست و هوشمندی، تند و تیزی و نجابت و وفاداری در بین حیوانات موضوع روایت های اسطوره ای ملت های مختلف بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از دیدگاه نشانه معناشناسی گفتمانی به بررسی و تحلیل جایگاه و نقش اسب در روایات تمدن های چین، ژاپن و ایران پرداخته است تا نشان دهد چه ساختارها و یا فرایندهای مبتنی بر کارکرد روایی اسب در این تمدن ها صورت گرفته و اسب چگونه در شکل گیری و تحول این روایت ها، ایفای نقش کرده است. تحلیل روایی متون داستانی مربوط به اسب از نظر سطوح عینی و انتزاعی، حاکی از وجود نوعی نوسان معنایی است که آن را در نظام های روایی، از یک موجود حیوانی و زمینی به موجودی استعلایافته ارتقا داده است و نشان می دهد که چگونه روایت پردازی با تکیه بر اسب به عنوان موجود اسطوره ای و ایفای نقش گفته پردازی تحت تاثیر این نوسان معنایی قرار دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل نظام گفته پردازی مبتنی بر کارکرد روایی اسب در تمدن های چین، ژاپن و ایران جهت پاسخ به این پرسش است که جایگاه اسب در ارتقای توانش های مادی و معنوی، چگونه و بر اساس چه معیارهایی قابل تبیین است. یافته های متنی این پژوهش حکایت از وجود دو دیدگاه اقتصادی و اخلاقی در متون روایی مورد تحلیل دارد.
    کلید واژگان: نشانه معناشناسی گفتمانی, کنش و شوش, اسطوره, اسب, تمدن}
    Ali Karimi Firouz Jaei *
    Narrative structures and elements are main fields to express and reflect the cultural underlying structure of civilizations and recreation of such underlying structure in the form of narrations counts as the important elements of linguistics and semiotics. These narrations, reflect different social and cultural status and express the human thoughts and experiences. So, exploring such narrations is considered a method to access dominant discourse of every society and explain its hidden thoughts. Many narratives include stories and pictures of animals which have had human position in the past and have changed the border between human and animal. Horse had been the subject of mythical narrations in different nations due to its unique specifications such as intelligence, adroit, loyalty and chastity. By adopting the theoretical framework of semiotics of discourse, this research tries to study the status and role of horse in civilizations of China, Japan and Iran to show what structures or process on the basis of horse mythical function are formed and how horse functions in forming and developing these narrations. Narrative analysis of the texts either abstract or concrete shows that there is a kind of semiotic fluctuation which changes horse from an animal and terrestrial creature to an enhanced and holy creature and implicates that how narrations relying on horse as mythical creature and enunciation function of horse are influenced by these fluctuations. The main aim of this research was to study discourse systems on the basis of horse narration function in Chinese, Japanese and Iranian civilizations to answer this question that how and on the basis of which criteria it can be accounted for better understand its status in improving physical and spiritual competence. Accordingly, this study presented at first the review of related literature alongside the investigation of the actional and stative system of the subject.Finally the results showed different kind of horses with diverse axiological features . Furthermore findings of the current study included two different economical and ethical aspects.
    Keywords: Semiotics of Discourse, Action, State, Myth, Horse, Civilizations}
  • سجاد دادفر، روح الله بهرامی
    چیرگی و سرآمدی ایرانیان بر بخش بزرگی از جهان باستان آن روز، استقرار و آرامشی پدید آورد که در سایه آن، مردمان توانستند به فرهنگ سازی و گسترش روابط انسانی در میان خویش بپردازند. در عصر ساسانیان، در نتیجه نفوذ سیاسی و دینی گسترده ایران؛ به ویژه در دو منطقه حیره و یمن، اعراب به تدریج تاثیرات کلانی را از تمدن ایرانی به دست آوردند. به دنبال گسترش اسلام و فتح ایران توسط اعراب مسلمان، آداب و فرهنگ ایرانی به همراه جلوه های بارز تمدن ملت ایران از راه های گوناگون و در زمینه های متنوع بر فرهنگ و زبان عربی تاثیر گذارد و موجبات پیشرفت و تعالی اعراب را در گستر ه حکومت و سیاست، فرهنگ و ادب و علوم و فنون فراهم آورد. این نوشتار، بر آن است تا کتاب تاریخ ادبیات عصر عباسی در پرتو فرهنگ و تمدن ایرانیان باستان، اثر وحید سبزیان پور را از دو منظر شکلی و محتوایی مورد نقد قرار دهد. بررسی کتاب نشان می دهد که مولف کوشش نموده تا با تکیه بر منابع اصلی و تحقیقات جدید به بررسی و تحلیل موضوع بپردازد. با این حال، از آنجا که ماهیت نقد، بررسی، تحلیل و ارزیابی علمی نقاط قوت و ضعف یک اثر در ابعاد شکلی، محتوایی و روش شناسی آن با توجه به معیارهای علمی نقد است، در این پژوهش نیز تلاش گردیده تا با توجه به تعریف فوق به نقد اثر مذکور پرداخته شود.
    کلید واژگان: ایران, اعراب, ادبیات, عباسیان, تمدن}
  • علی حیدری
    «ایزدکران» یا دوقلوهای مقدس و آسمانی، یکی از بن مایه های اساطیری است که در آیین و اساطیر ملل مختلف به شکل های گوناگون متجلی شده است. اگر چه این دوقلوها و ویژگی های خاص آن ها در آثار طراز اول ادبیات فارسی منعکس نشده، اما چنین دوقلوهایی در قصه های ایرانی که از قدیم الایام سینه به سینه نقل شده، با همان ویژگی ها به وضوح دیده می شوند. از آن جایی که اکثر قصه ها نمادین، و از تاویل پذیری بالایی برخوردارند، در مقاله ی حاضر از این منظر به تحلیل قصه ی «برادر عاقل و برادر دیوانه» پرداخته شده است. این قصه در مناطق مختلف ایران به شکل های گوناگون روایت گردیده است. در این قصه مهم ترین ویژگی های دوقلویی از قبیل ارتباط با اسب و گاو، گذر از زندگی کشاورزی و دامداری و رسیدن به زندگی شهری و شکل گیری تمدن، فدا شدن یکی برای بقای دیگری، دفن یکی از دوقلوها به مناسبت بنا کردن ساختمان و... وجود دارد. در قصه ی مذکور، اگر چه برادر دیوانه در ظاهر، رفتاری متضاد با برادر عاقل دارد، اما همین رفتار متضاد است که زمینه ی پیشرفت برادر عاقل را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: ایزدکران, اسب, تمدن, دیوسکوریک, همزاد}
    Ali Heidari
    Dioscurism or divine and sacred twins as an element of almost all ritual and myths of different nations exists in one form or the other. Although holy twins with their specific features are not present in Iranian great epic –Shahnameh, they are narrated in ancient Iranian oral tales. In this paper, the tale of “wise brother and Crazy brother” is discussed from this viewpoint. In this tale the twin's relationship with cows and horses, their passage from agricultural life to urban life and sacrifice of one twin for the sake of the other as well as burying one in order to put the foundation for a building are noticed. The crazy one seems to have an opposite character but the same character provides success for the wise brother.
    Keywords: dioscurism, twins, wraith, horse, civilization}
  • صادق کریمی*، مرضیه افضلی، مجید منصوریان خواجه لنگی
    خلیج فارس در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در سیر تمدن و حوادث بشری ایفا کرده که اوراق و منابع تاریخی و باستان شناسی همواره آن را تایید کرده است. این خلیج از گذشته های بسیار دور به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه، واقع شدن بر گذرگاه تمدن های بزرگ و منابع طبیعی سرشار، از جهات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی اهمیت بخصوصی برای فلات ایران داشته و بندرهای آن نقش مهمی در تجارت بین المللی شرق و غرب ایفا کرده است. هدف این پژوهش آن است تا با ترکیبی از روش کمی و کیفی، نقش آب و هوایی خلیج فارس بر شکل گیری و گسترش تمدن های نواحی مذکور را مورد مطالعه قرار دهد. نتایج پژوهش، نشان داد موقعیت نسبی خلیج فارس است که شرایط ویژه ای را از نظر آب و هوایی در نیمه جنوبی ایران ایجاد کرده است. این پهنه آبی در دو مقیاس محلی و منطقه ای آثار آب و هوایی خود را بر نواحی شمالی خود بر جای گذاشته است. تاثیرات آب و هوایی، موقعیت استراتژیکی و ژئوپولیتیکی خلیج فارس، منجر به شکل گیری و گسترش تمدن های نواحی جنوبی، جنوب غربی و حتی غربی ایران گردید. به خاطر ویژگی های منحصر به فرد این دریا، تمدن های عیلام، سومر و بابل در هزاره سوم پیش از میلاد، مثلث تجارت دریایی خلیج فارس و نواحی اطراف را به وجود آوردند. امروزه توسعه ناحیه ای شمال خلیج-فارس، مرهون همین سابقه تمدنی است.
    کلید واژگان: خلیج فارس, موقعیت جغرافیایی, آب و هوا, تمدن, توسعه ناحیه ای}
    Sadegh Karimi*, Marzieh Afzali, Majid Mansorian
    Historical and archaeological sources confirm that Persian Gulf has played an important role in the course of human events and civilization. Due to its special geographical location, its being located on the crossroad of great civilizations, and its abundant natural resources, Persian Gulf had been of great significance to the Plateau of Iran from economic, cultural and political viewpoints, and its ports have played an important role in international trade between East and West. By combining quantitative and qualitative methods, this study aims at examining the role of Persian Gulf climatic on the formation and development of civilizations in this area. The results showed that the relative position of Persian Gulf has provided specific environmental conditions in terms of climate in the southern half of the country. This expanse of water has had its impacts on its northern areas, locally and regionally. Climatic, strategic, and geopolitical conditions of Persian Gulf have affected the formation and development of civilizations in south, south-western, and western Iran. Due to the unique characteristics of this sea, civilizations of Elam, Sumer and Babylonia in the third millennium BC created Persian Gulf and surrounding area's maritime trade triangle. Nowadays, the development of the northern Persian Gulf region is indebted to this civilizational background.
    Keywords: Persian Gulf, Geographical location, Climate, Civilization, Regional development}
  • محمد علی آذرشب*، آذرتاش آذرنوش، علی اسودی
    دوره عباسی اول عصر شکوفایی فرهنگی و علمی بشمار می رود و این مساله نتیجه طبیعی هم زیستی مسلمانان از قومیت های مختلف و تبادل فرهنگی مثبت میان آن هاست و در حقیقت این همراهی و مشارکت فرهنگی در جهان اسلام آن روز، از یک سو و تلاش مسلمانان با قومیت های مختلف، در غنا بخشیدن به جامعه اسلامی از طریق مشارکت فرهنگی و علمی، همگی باعث شد تا نیازهای جدید جامعه و ابتکارات این عصر در نتیجه یک تمدن و فرهنگ مشترک خود را بظهور برساند.از میان مولفه های فرهنگی دخیل و کارآمد در فرهنگ اسلامی جدید، فرهنگ ایرانی بود که بحق نقش بسزایی در این بازه زمانی ایفا کرد و توانست در پیشرفت فرهنگی و علمی آن روزگار خود را به نمایش بگذارد.
    نوشته های جاحظ سرشار از نمود و ظهور مولفه هایی است که از فرهنگ ایرانی نشات می گیرد و کتاب های او براستی آیینه ای از جامعه آن روزگار و تحولات رخ داده بر زبان و فرهنگ جامعه آن روزها می باشد که در این پژوهش به ردیابی و توضیح این نشانه ها پرداخته ایم تا گواهی بر نقش اثر فرهنگ و تمدن ایرانی در بافت فرهنگ اسلامی داشته باشیم.
    کلید واژگان: جاحظ, فرهنگ یکپارچه اسلامی, فارسی, تمدن, علم}
    Mohammad Ali Azarshab*, Azartash Azarnoush, Ali Aswadi
    Time of Abbasid I is considered as a cultural and scientific era which is due to the coexistence of different Muslim tribes and their cultural exchanges. In fact, this cultural participation in the Islamic world of the day on the one hand and Muslims endeavor along with other tribes in enriching the Islamic culture all led the society's new needs into the appearance of a common civilization and culture. Of the cultural components in the new Islamic culture was the Iranian culture which served an important role in advancing the scientific and cultural aspects of the time. Jahez's writings are filled with components that originated from Iranian culture; his books are truly a reflection of the events of the time. This paper explores and analyzes these elements to prove the influence of Iranian culture and civilization on the Islamic cultural context.
    Keywords: Jahez, The united Islamic culture, civilization, science}
  • سید محمد میرحسینی*، حشمت الله زارعی کفایت
    اعشی یکی از اصحاب معلقات و یکی از شاعران طبقه ی اول عصر جاهلی است که در شعر وی به خاطر کثرت سفرهایش به مناطق مجاور می توان گوشه هایی از فرهنگ و تمدن های مختلف همچون تمدن فارسی، رومی، حبشی، نبطی، مصری، ترکی، کابلی و غیره را دید. از آنجا که او برای به دست آوردن مال و ثروت به همسایه-های مجاور سفر کرد، شعر وی نمایانگر نشانه های فرهنگ و تمدن مثل طلاق، ازدواج، جنگ، مجالس لهوولعب، وسایل عیش و نوش، آلات موسیقی و غیره است. علاوه برآن می توان در شعر وی ادیان مختلف، باورها و عقاید دینی، مراسم مذهبی مردم را دید. تمدن و مدنیت علاوه بر خیال بر زبان، موضوعات و موسیقی شعری اعشی نیز تاثیر گذاشته است. زبان شعری وی به علت گوش دادن به سازوآواز کنیزکان برخلاف دیگر شاعران جاهلی مثل طرفه بن عبد همواره ساده بوده و فارغ از بیچیدگی است. تاثیر فرهنگ و تمدن در موضوعات شعری وی این گونه است که او در فن مدح مثل شاعران عباسی به مبالغه می پردازد و در هجو، مهجو را به ریشخند می گیرد و در تغزل، در وصف معشوقه تنوع و تفنن به خرج می دهد. این شاعر برای موسیقی شعر خود اوزان آهنگین انتخاب می کند به طوری که پرکاربردترین اوزان شعر وی بحر طویل و متقارب می باشد. وی با به کاربردن قوافی آهنگین در غالب حروف روی شایع مثل لام، دال و راء، تکرار حروف و کلمات، هماهنگی آنها، برخی آرایه های بدیعی نظیر تنسیق صفات، طباق، رد العجز علی الصدر، انواع جناس و... موسیقی شعر خود را افزایش می دهد و مخاطب را به هیجان درمی آورد.
    کلید واژگان: اعشی, تمدن, شعر, فرهنگ, موسیقی}
    Seyyed Muhammad Mirhusseini*, Hishmatullah Zarei Kefayat
    Al-A’shā is one of the erudite men of Muallaqāt ("The Suspended Odes" or "The Hanging Poems")– the title of a collection of seven pre-Islamic Arabic qaÒīdahs (odes) – and one of the elite poets of pre-Islamic upper class in whose poems, due to taking many voyages to neighboring regions, elements of different civilization such as Persian, Roman, Abyssinian, Nebatian, Egyptian, Turkish, Kabuli, etc can be observed. Since he travelled to neighboring areas toearn afortune, his poems represent symbols of civilization and culture such as divorce, marriage, war,pastime, means of pleasure and musical instruments. Furthermore, different religions, religiousbeliefs and rituals can beobserved in his poems. Besidesinfluencing his imagination, civilizationhas influencedthe language, subjects and the poetic music of al-A’shā’spoems. As an effect of listening to the instruments and songs of the bondwomen, unlike other poets of the pre-Islamic era, such as TarafatibnAbd, his poetic language was simple and lacked complexity. The effect of civilization and culture on hispoetic subjects is so much so that in eulogy,he exaggerates like Abbasid era poets and in satire he pokes fun at his subjects, as in lyricism heuses a variety of approaches to describe the beloved. This poet chooses rhythmic metrics for his poetic music. He often uses bahretavil ('lengthy meter') and mutiqārib ('convergent meter'). By using rhymes suchaswords ending withflowing letters of "lām""dāl" and "rā", repetition of letters and words, and their agreement, some newfiguresof speech such as tansīq-i Sifāt ("synathroesmus"), tibagh ("antithesis"), radd al-'ajzallaal-sadr ("epanalepsis"), different types of pun, etche steps up the music of his poems and excites the readers.
    Keywords: Al, Ashā Civilization, Poetry, Culture, Music}
  • علاءالدین شاه
    جهان همواره از درگیری، منازعه، و خشونت که زائیده ی تفاوت های مرتبط با نژاد، رنگ، کیش، مذهب، و منطقه ی جغرافیائی است رنج برده است. در دنیای امروز، بسیاری از دولتمردان و تحلیلگران سیاسی منازعات و درگیری ها را به «برخورد تمدن ها» بویژه میان شرق و غرب نسبت می دهند. از این روی، جهان امروز برای حفظ صلح و دوستی جدا نیازمند صحبت راجع به «گفتگوی تمدن ها» ست تا «برخورد تمدن ها». یکی از بزرگترین فیلسوف- شاعران و یکی از انسان های بصیر قرن بیستم، محمد اقبال، کوشش نموده چنین گفتگویی را از طریق آثار خود، بویژه اشعار خویش، مطرح نماید. مقاله ی حاضر به این موضوع می پردازد که چگونه هدف نقد وی از غرب و همچنین از شرق، آشتی میان این دو بوده است، و نه رد آن که منجر به منازعه گردد.
    کلید واژگان: گفتگو, تمدن, آشتی, شرق, غرب, اقبال, جامعه ی آرمانی, ارزش های معنوی}
    Dr. Allauddin Shah
    The world has always suffered from strife,conflicts and violence arising due to differences of race, color, ethnicity, creed, religion and region. In today’s world, many statesmen and political analysts have attributed conflicts and strife to ‘Clash of Civilizations’ particularly between the Eastern and Western world. Therefore, the world today desperately needs to talk about ‘Dialogue of Civilizations’ rather than ‘Clash of Civilizations’ to preserve peace and amity. One of the greatest philosopher-poets and a visionary of the 20th century, Mohammad Iqbal, has attempted such dialogue through his works specially poetry. This paper discusses how his critique of the West as well as the East was aimed at reconciliation of the two, and not rejection leading to conflicts.
    Keywords: dialogue, civilization, reconciliation, East, West, Iqbal, ideal society, spiritual values}
  • علی ذاکری

    سعدی نه تنها دانشمندی است مبدع و مبتکر بلکه جهانگردی است سرد و گرم جهان کشیده و سختیها ودشواری ها را چشیده، با بینشی گسترده و دانشی بلیغ به آثار تمدن اسالمی نگریسته است. تمدنی که دانش و تجربه اور ا تکامل بخشیده و جهاندیده کرده است. او مدت مدیدی  35 سال  دور از وطن بوده و در اقصای عالم گشته و توانسته است تمدن اسلامی را با امکانات بسیار ضعیف و محدود آن روزگاران که با مشقت فراوان به سفر ه قرار دهد. میرفتند مورد مداق سعدی اغلب سازه های شهری را از نزدیک مشاهده کرده؛ چنانچه از تیررس دید او چیزی مخفی نمانده است. با آگاهی های الزم و اطلاعات وسیعی که در این زمینه داشته خیلی خوب توانسته است آنچه را که دیده برای خوانندگان منعکس نماید.

    کلید واژگان: اسلام, تمدن, سازه های شهری, سعدی}
  • رضا اشرف زاده، ملوک براتی
    خدای نامه ها، روایات تاریخی، شاهنامه ی ابومنصوری، اوستا و روایات شفاهی، منابعی هستند که حکیم فردوسی در سرایش اثر بزرگ خود از آن ها استفاده کرده است، فردوسی با دیدگاه حکیمانه خود بنیان های فرهنگ و تمدن اقوام کهن ایرانی را با شیوه ای دقیق و ظریف در هنر و فرهنگ اسلامی تلفیق نمود تا بدین گونه فرهنگ جهانی ایران زمین تا زمان بی پایان زنده و جاودان باقی بماند. در این وجیزه، دو تن از شاهان پیشدادی شاهنامه، که در آفرینش و گسترش فرهنگ و تمدن قوم آریایی نقش اساسی داشته اند، بررسی شده است. گیومرث، بنیان گذار اولین تمدن بشری و اولین شاه، و جمشید به عنوان چهارمین شاه پیشدادی گسترش دهنده ی این فرهنگ و تمدن بی نظیر است.
    اولین اکتشافات و ابداعات منسوب به این دو شاه در جهت آفرینش وگسترش این فرهنگ و تمدن بزرگ با ذکر شواهدی از شاهنامه فردوسی بیان شده است.
    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, گیومرث, جمشید, فرهنگ, تمدن}
    R. Ashrafzadeh, M. Barati, Ma Student
    In composing his great work، Ferdowsi used resources such as Khodaynamehs، historical narratives، Abu Mansoor’s Shahnameh، Avesta، and oral narratives. With his wise views، Ferdowsi precisely and delicately combined the fundamentals of Iranian ancient culture and civilization with Islamic art and culture and thereby made the Iranian global culture last forever. In this article، two early kings of Shahnameh who played great roles in the creation and expansion of Aryan culture and civilization have been studied. Kyumars، the founder of the first human civilization and the first king and Jamshid، the fourth king were influential in spreading this unique culture and civilization. Presenting evidence from Shahnameh، the article mentions the first discoveries and innovations attributed to these two kings in creating and spreading this great culture and civilization.
  • محمد گودرزی، محمدرضا ساکی
    ناصر خسرو و احمد شوقی اگرچه هم از نظر زمان و هم از نظر مکان زندگی، بسیار از هم دورند و به دو فرهنگ و تمدن و دو زمان متفاوت تعلق دارند، لیک در پرداخت و بیان برخی مضامین؛ دیدگاه هایی شبیه به هم دارند.
    در این جستار، تلاش می کنیم به بررسی تطبیقی دیدگاه این دو شاعر درباره روزگار، خرد و جهل بپردازیم.
    کلید واژگان: روزگار, خرد و جهل, ناصر خسرو, احمد شوقی, فرهنگ, تمدن, بررسی تطبیقی}
    Mohammad Goodarzi, Mohammad Reza Saaki
    Nasser Khosro Qobadiania Persian poet، philosopher، scholar and atraveler was born in Qubadyan، a village in middle-age Bactria (modern day Balkh and died in Yamagan، a village in Badakhshan province. He is considered as one of the great poets and writers in Persian literature، the Safarnama، an account of his travels، being his most famous work. Ahmad Shoghiwas is the great Arabic Poet-Laureate، an Egyptian poet and dramatist who pioneered the modern Egyptian literary movement، most notably introducing the genre of poetic epics to the Arabic literary tradition. Although Nasser Khosro Qobadiani and Ahmad Shoghi have lived in times and places far away from each other and belong to two different cultures and civilizations، they have very similar themes in their works. The present article compares their works on time (age)، wisdom and Ignorance.
    Keywords: time, Wisdom, Ignorance, Ahmad Shoghi, Nasser Khosro, culture}
  • محمدرضا محسنی، محبوبه فهیم کلام
    تورنیه در رمان جمعه یا سواحل اقیانوس آرام که می توان آن را بازآفرینی رمان روبنسون کروزوئه اثر «دانیل دفو» قلمداد کرد، ضمن به کارگیری اسطوره ها، به تبیین دیدگاه های فلسفی خویش می پردازد. نویسنده ضمن ترسیم تنهایی و دشواری های رودرروی روبنسون (قهرمان داستان) چگونگی روند تحول معنوی وی را در جزیره ای واقع در اقیانوس آرام به تصویر می کشد. آشنایی با «جمعه» نوجوان بومی جزیره، به تدریج او را از دغدغه های مادی و زمینی رهانیده و با رموز طبیعت و جهان روحانی آشنا می کند. تورنیه با آفرینش فضاهای پلشت و ناتورالیستی از یک سو و بهره گیری از نمادها و اسطوره ها از سوی دیگر، به تدریج از واقعیت های مرارت بار جهان مادی دور و به دنیای معنوی و فضاهای اسطوره ای نزدیک می شود. این اثر با تقبیح تمدن غربی، چگونگی بازگشت به اصالت انسانی را به بشر امروزی یادآور می شود. این مقاله می کوشد تا با رویکردی تحلیلی ضمن پرداختن به نقش اسطوره ها و نمادها در این رمان، چگونگی روند تحول روحانی و گذر از وابستگی های مادی به درک لذت های معنوی و زیبایی های زندگی را نزد قهرمان داستان بررسی کند.
    کلید واژگان: اسطوره, تمدن, جزیره, جهان مادی, طبیعت, نماد, جهان معنوی}
    Tournier، in the novel Friday or the Other Island which can be assigned as the recreation of the novel Robinson crusoe by Daniel Defoe، expresses his own philosophic standpoints by utilizing myths. The writer delineates the solitude and miscellaneous difficulties that the hero of the novel faces، but he depicts the spiritual changing ways in the pacific ocean. Making an acquaintance with the island native boy، Friday، helps him get rid of cosmopolitan affairs and become aware of the mysteries of nature and the spirital world. To become acquainted with the naturalistic and impure world Tournier tries to utilize symbols and myths and escape from the material world to be closer to the spiritual one and mythical conditions. The text as an opposition to the Western civilization، tries to help man to find that human nobility can be retrieved. With the delineation of myths and symbols، this fiction tries to depict how the story gets rid of material affairs and reaches spiritual pleasure.
  • گیتی موسی پور
    مطالعه فرهنگ و تمدن جهان نه تنها مورد توجه باستان شناسان و تاریخ نویسان بوده بلکه برای هر انسانی دارای شگفتی ها و جذابیت های بسیاری است. تمدن هاراپا از فرهنگی غنی برخوردار بوده و بعنوان یکی از بزرگترین تمدن های باستانی است که نقش بسزایی در پیشبرد تمدن جهان داشته است. نمونه هایی از زبان و شیوه های ارتباطی مردم هاراپا به شکل گفتاری و نوشتاری توسط محققان ارایه شده که تا کنون کوشش های علمی نتوانسته به دلیل برخی مشکلات به نحوی شایسته رمزگشایی نماید و همچنان بشکل یک راز باقی مانده است. نویسنده در مقاله حاضر، ابتدا به معرفی تمدن هاراپا پرداخته و سپس به بررسی مقوله زبان و سیستم ارتباطی آن دوره خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: تمدن, هاراپا, شیوه های ارتباطی, زبان, باستان شناسی}
    Dr. Giti Mousapour
    The study of the world's civilization is significant not only for historians and archaeologists but also for the ordinary man. Harappan civilization is one of the greatest ancient civilizations which had considerable effect on the world's civilization. The improvements made by Harappan- the people of Harappa- can be considered as a basis for modern developments in different domains. The main objective of the present article is to have a survey on the issue of language or means of communication used by Harappan people at that time. The paper first represents a general overview of Harappan Civilization and then, it discusses different views on the formation and development of the so called communication systems, or language.
  • فاطمه عشقی*
    آشنایی فرانسویان با فرهنگ و ادب ایرانی در مقایسه با شناخت فرهنگ یونانی و لاتین دیر صورت گرفت. تاریخ زبان فرانسه را باید از تاریخ ادبیات فرانسه جدا کرد. زبان فرانسه کم کم از قرن پنجم میلادی بعد از استقلال از امپراتوری روم شکل گرفت، حال آنکه تاریخ ادبیات فرانسه از قرن دوازدهم با جنگ های صلیبی و اولین بار با ادبیات حماسی خودنمایی کرد. کشیشان مسیحی فرانسوی، که در به وجود آوردن زبان فرانسه و ادبیات فرانسه نقش به سزایی داشتند، با نام زرتشت از طریق ترجمه کتاب های تاریخی یونانی و لاتین آشنا بودند. اما بیشتر، از طریق تورات و انجیل، ایران باستان را نجات دهنده یهودیان و بعدا عیسی مسیح می دانستند. در طول جنگ های صلیبی ایران همواره چون کشوری عربی شناخته می شد. با رفت و آمد کشیشان مسیحی در دوران مغول و تاثیر مسیحیان در دربار نام ایران بالا گرفت. اما ارائه ترجمه های تاثیرگذار را باید از دوران صفویه به بعد و در نتیجه اقامت های طولانی آنان در ایران و فراگیری زبان فارسی دانست. اینجا به دو مقطع زمانی مهم برای شهرت نام ایران باید توجه کرد: قرن هجدهم که در آثار این دوره، دست مایه هایی تحت تاثیر ترجمه متون فارسی، و نیز اثار اقتباسی و تقلیدی دیده می شود. این ترجمه ها از رنسانس تا آخر قرن هفدهم بیشتر به دست فرستندگان دربار، به خصوص مبلغان مسیحی، صورت گرفته بود و به شکل لغت نامه ی تحلیلی، رمان های شرقی، موضوعات نمایشنامه ای، حکایت و افسانه بود. همچنین خاطراتی از سیاحان پروتستان فرانسوی در دست بود که دید انتقادی شان، به دلیل در اقلیت قرار داشتن، گشایشی بود بر نقد رژیم های استبدادی در اروپا، نقد کشیشان مسیحی و نیز روش های تعلیم و تربیت در قرن هجدهم. این منابع بر آثار متفکرانی چون مونتسکیو، ولتر، آنکتیل دوپرون و نویسندگان دایر هالمعارف مانند دیدرو که دوران بحران تفکر انقالب کبیر فرانسه را رقم زدند، تاثیر به سزایی بر جای گذاشت. گرچه ترجمه ها افلاطونی، فرامتنی و قوم مدار بودند و به دلیل عدم تسلط بر زبان فارسی کاستی هایی داشتند، چنان تاثیری بر تفکر جامعه فرانسه گذاشتند که تاسیس رشته بااهمیتی به نام شرق شناسی در قرن نوزدهم پیامد این تاثیر بود. مقطع زمانی دوم، قرن نوزدهم است که در خلال آن، ترجمه آثار فارسی نظام مندتر شد و به قلم فرستاده های سیاسی آموزش دیده صورت گرفت. تاثیر این ترجمه ها نه تنها در بخش سیاسی بلکه در بخش ادبی نیز مشاهده می شود. آثار شاعرانی چون سعدی و حافظ بر مکتب رمانتیسم به خصوص آثار ویکتور هوگو، و بر مکاتب ادبی دیگر چون سمبولیسم و سوررئالیسم بسیار تاثیرگذار بود. در بخش مردم شناسی، گوبینو تحت تاثیر نژاد آریایی بحث ها و تبادل نظرهای زیادی برانگیخت که منجربه آرمان های نژادپرستانه در قرن بیستم شد.
    کلید واژگان: ترجمه, سیاحت نامه, سیاست, تمدن, ادبیات}
    Fatemeh Eshghi*
    The French speakers’ acquaintance with Iranian culture and literature took place later than that of speakers of Latin and Greek. The history of French language should be distinguished from the history of French literature. The French language developed gradually from the 5th century and after the independence from the Roman Empire. That is why the history of French literature was first realized as epic literature in the 12th century corresponding with Crusades. French Christian priests who had an essential role in creating the French language and literature were familiar with Zoroaster via translated Greek or Latin history books. However, more generally, via Bible and Torah, they regarded ancient Iran as the savior of Jews and Jesus Christ. During the Crusades, Iran was constantly regarded as an Arab country. Parallel with movement of Christian priests in the Mongolian period and the Christians’ influence in the royal palace, Iran’s name became well-known. However, we should regard the influential translations as a production of Christians’ long residence and learning of Persian language during and after the Safavieh period. One may consider two significant periods in the reputation of the name of Iran: The18th Century whose literary works embrace a collection of manuscripts influenced by translations, interpretations, and reproductions. These works were criticized from Renaissance to the end of the 17th century, mostly by monarch messengers, especially Christian missioners, in the form of analytical dictionaries, oriental novels, dramatic subjects, fables and myths. These sources dramatically influenced the woks of such elites as Montesquieu, Voltaire, and the authors of the Diderot encyclopedia who marked the thought crisis period of the Great French Revolution. Although the translations were considered as Platonic, paratextual, and racial due to lack of Persian literacy, they had a drastic effect on the intellectuality of the French society and resulted in the foundation of a significant field named Orientalism in the 19th century. In this era, translation of Persian works was done by trained diplomatic agents in a more organized way. Its influence was realized not only in politics but also in the Romanticism school; specifically, in the works of Victor Hugo and other literary schools such as Symbolism and Surrealism. In ideology and anthropology, Gobineau, who was under the influence of Aryan race, provoked a number of argumentations which, in turn, led to racism in the 20th century.
    Keywords: Translation, Travel book, Civilization policy, Literature}
  • الهام سجادی

    از آنجایی که اسطوره در ادبیات اروپا پیشینه ای طولانی دارد و بخش مهمی از این ادبیات را تشکیل می دهد، می توان با شناخت هرچه دقیق تر آن به اثرگذاری اش بر ضمیر انسان ها پی برد. اسطوره «وحشی شریف»(1) نیز، که با کشف قاره آمریکا در قرن شانزدهم به وجود آمد، همواره برای به چالش کشیدن دنیای غرب و جامعه به ظاهر متمدن اروپایی حضوری پررنگ داشته است. از دیرباز بسیاری از اندیشمندان بزرگ فرانسه در این باره قلم فرسایی کردند تا این که در عصر حاضر ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده معاصر فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبی سال 2008، این اسطوره را به روشنی در آثار خویش نمایان ساخت. لوکلزیو که در سال های 1970 تا 1974 از نزدیک با سرخپوستان و در میان قبایل آنها در پاناما زندگی کرده، با روحیات این افراد به خوبی آشناست، از این رو به انتقاد از زندگی کینه توزانه انسان های به اصطلاح متمدن می پردازد. مقاله پیش رو می کوشد ضمن تعریف و تحلیل پیدایش اسطوره «وحشی شریف» به بررسی نظریه های برخی متفکرین فرانسوی به ویژه لوکلزیو در این باره بپردازد. این جستار، گذری است بر چگونگی زندگی «وحشی شریف» و نمایه مفهوم حقیقی خوشبختی در نزد او.

    کلید واژگان: وحشی شریف, تمدن, لوکلزیو, زندگی ساده, طبیعت گرایی}
  • حسین غضنفرپور
    پیشینه ی شهر وشهر سازی در ایران قدمتی به درازای تمدن دارد، بخشی از ایران امروز ما در محدوده ی تمدن باستانی بین النهرین قرار داشته، اما جای جای این سرزمین کهن قدمتی کمتر از بین النهرین ندارد. محوطه های باستانی که در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، مرکز، جنوب شرق، شرق ایران مورد کاوش قرار گرفته، قدمت شهر وشهرسازی را به هزاره ی چهارم قبل از میلاد می رساند. در این مقاله اشاره ای به آغاز زندگی انسان وشواهدی از دوره ی پارینه سنگی و نوسنگی که تا کنون در ایران به دست آمده، خواهیم داشت. تبدیل زندگی ابتدایی به زندگی روستایی وسپس، زندگی شهری وخاستگاه شهرهای اولیه در ایران وخصوصا در منطقه ی جنوب شرق و در محدوده ی استان کرمان کنونی همچون تپه یحیی، تل ابلیس، شهداد وتمدن هلیل بیانگر قدمت ودیرینگی این منطقه از کشور است. میمند از اولین سکونت گاه های بشری محسوب می گردد ومناطق دیگر همچون کرمان، بم وسیرجان سابقه ی شهرنشینی قبل از هخامنشی را تجربه کرده اند. در استان کرمان امروزی، در گذشته در چهار نقطه ی نزدیک به هم تمدن بسیار پیشرفته ای به وجود آمده بود که حلقه ی اربتاط واتصال بین النهرین وتمدن چین، سند وماوراء النهر بود. وجود شهرهای باستانی بیانگر تمدن درخشان گذشته وشناخت وشناساندن آن هویت بخش نسل جدید محسوب می شود وجای آن دارد که ارتباط گذشته وامروز برقرار گردد تا شناخت بهتری حاصل شود.
    کلید واژگان: شهرنشینی, ایران باستان, استان کرمان, تمدن}
    Hossein Ghazanfarpour
    The precedence of city and city construction in Iran has a story as long as civilization. Some parts of our today Iran has been within the boundaries of the ancient civilization of Bein-Al-Nahrein, but this land – every part of this Land – had an history as old as Bein-Al-Nahrein. The ancient areas which have been probed in the south west, west, Northwest, centre, south east and the east of Iran have reached the history of city construction to the fourth millennium before the death of Christ (B.C). In this Article the researcher has pointed to the beginning of the human life and has brought some evidences by far has been found from Paleolithic and Neolithic eras. The change of primitive life to rural life and then to urban life and origin of first cities in Iran and specially in south eastern Iran near present Kerman province in the areas like Yahya hill, Eblis Tal, shahded and Halil civilization indicate the antiquity and long history of this country. Meimand city can be considered as the first place that humans chose to live in. Other areas like Kerman, Bam and Sirjan have experienced the precedence of urban life before Achamenian. Therefore in our present Kerman province, an advanced civilization had been established in four points close to each other which has been a linking circle and an inter connection among Bein-Al-Nahrein, Chinese civilization, Send and Mavara-Al-Nahre. The existence of ancient cities indicates a brilliant civilization in the past so that knowing and making known this civilization will give identity to the new generation. For this reason it is necessary that a strong connection be made between the past and present so that a better understanding can be obtained.
  • آرش اکبری مفاخر
    شناخت دیوان به دلیل نقش گسترده ی آنها در ادبیات ایران از جمله متون پهلوی و حماسه های ملی، از اهمیت ویژه ای برخورداراست. برای این موجودات می توان چهار دوره ی آفرینش پنداری، وجودی، هستی مند و انتزاعی درنظرگرفت. یکی از بارزترین دوره های نمود دیوان و حضور گسترده ی آن ها در برابر انسان ها، دوران اساطیری شاهنامه است. در این دوران، دیوان، موجوداتی انسان گونه اند که بر دو پای خود ایستاده و از دستان خود بهره می گیرند. آنها دارای جامعه، فرهنگ و تمدنی پیشرفته تر از انسان ها هستند. این پیشرفت باعث شده تا آنها از سرشت نیک زندگی ابتدایی دور شده و به همسایگان خود تجاوز کنند؛ بنابراین، دیوان در دوران اساطیری شاهنامه، اقوام مهاجم و همسایگان ایران هستند که به این سرزمین تاخته اند.
    کلید واژگان: اهریمن, دیو, شاهنامه, تمدن, کیومرث, آدم}
    Marash Akbari Mafakher
    Studying about demons is of great importance due to their widespread role in the literature of Iran such as the Middle Persian texts and the national epics. One of the most obvious periods of the representation of demons and their pervasive presence against human beings is the mythical period of Shahname. In this period, demons are considered as humanlike creatures, standing on their feet and using their hands. They possessed a society, culture and civilization which are more modern than that of human beings. This progress has made them detach themselves from their internal pure nature and invade their neighbors.Therefore, in the mythical period of Shahname demons are aggressive tribes who have attacked Iran.
  • حسین یوسفی (آملی)، عبدالکریم اهوازی
    تحقیق حاضر اهمیت ترجمه و نهضت عظیم ترجمه طی دوره های گذشته اسلامی و نیز نقش بزرگ این نهضت در تعامل و تبادل فرهنگی آن دوران را باز می نمایاند. این تحقیق به ویژه کاوشی در خصوص تاثیر اندیشه فارسی در فرهنگ اسلامی از طریق آثار فارسی ترجمه شده به عربی و همچنین نقش خود ایرانیان در زمینه های مختلف سیاسی، دینی و ادبی است. آنگاه در این نوشتار به انگیزه ها و برخی دلایل اهتمام ورزی و روی آوری به سوی میراث فرهنگی ایرانی – فارسی پرداخته شده و به مشهورترین مترجمان (از فارسی) و نیز مهم ترین متون فارسی ترجمه شده به عربی اشاره رفته است.
    کلید واژگان: اندیشه فارسی, نهضت ترجمه, میراث فرهنگی, فرهنگ اسلامی, تمدن, ساسانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال