تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با ایدز در بخش های اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران بخش های اورژانس به دلیل تماس مکرر با خون، نامشخص بودن وضعیت بیماران و استفاده از دستورالعمل های تهاجمی در معرض خطر ابتلا به ویروس های منتقله از راه خون از جمله هپاتیت و ایدز می باشند. هر چند مطالعات نشان داده اند که میزان رعایت احتیاطات استاندارد در پرستاران بخش های اورژانس بسیار کم است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با ایدز و رعایت احتیاطات استاندارد در بخش های اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1387 می باشد.
روش
این پژوهش یک مطالعه مداخله ای به صورت نیمه تجربی است که بر روی کلیه کارشناسان پرستاری (120 نفر) شاغل در بخش های اورژانس (12 بخش) بیمارستان های نمازی، شهید فقیهی و شهید چمران شیراز (بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز) انجام شده است. مداخله انجام شده 3 کارگاه آموزشی یک روزه به صورت سخنرانی و با تمرکز بر بحث گروهی می باشد. میزان دانش پرستاران از طریق یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته در 3 دوره قبل، بلافاصله و یک ماه پس از جلسات آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. میزان به کارگیری استانداردهای حفاظتی جهانی در پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از طریق مشاهده و با 10 گزینه مورد سنجش قرار گرفت. جهت مقایسه میزان دانش پرستاران از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تی زوجی جهت مقایسه میزان پذیرش و عملکرد آنان در رعایت احتیاطات استاندارد از آزمون آماری ویلکاکسون، آنالیز واریانس یک طرفه و تی زوجی استفاده گردید.
یافته ها
افزایش آماری معناداری در میزان دانش پرستاران بلافاصله و یک ماه پس از آموزش نسبت به قبل مشاهده گردیده است (0001/0=p) به طوری که میانگین میزان دانش پرستاران قبل از آموزش از 62/6±95/44 به ترتیب به 14/9±09/57 بلافاصله پس از آموزش و 32/14±36/54 یک ماه پس از آموزش افزایش یافته است (0001/0=p). میزان پذیرش افراد مورد مطالعه درزمینه رعایت احتیاطات استاندارد قبل و پس از کارگاه های آموزشی نیز تفاوت آماری معناداری را نشان داده است (000/0=p)، به طوری که استفاده از دستکش از 6/71% به 3/98%، شستن دست ها پس از مراقبت از بیمار از 75% به 1/99، پوشیدن ماسک از 3/53% به 83% و عدم استفاده از نیدل کاتر از 3/78% به 5/87% ارتقا یافته است.
نتیجه گیری
جلسات آموزشی به صورت بارزی بر ارتقای میزان دانش و عملکرد پرستاران در رعایت احتیاطات استاندارد در پیشگیری از انتقال ویروس ایدز در بخش های اورژانس تاثیر داشته است. لذا جهت پرسنل ارایه دهنده مراقبت های بهداشتی تدوین و سازمان دهی سمینارها و کارگاه های آموزشی پایه در مورد احتیاطات استاندارد را به صورت مداوم پیشنهاد می گردد. همچنین مؤسسه ارایه دهنده سرویس بهداشتی به بیماران بایستی مواد مورد نیاز جهت محافظت کارکنان در برابر خطر مواجهه با عفونت های منتقله از راه خون فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p660933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!