اثرات روی و کادمیم بر قابلیت استیروئید سازی اسپرم گربه ماهی آفریقایی (Clarias gairepinus)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
آلودگی های خفیف منابع آبی ممکن است باعث کاهش جمعیت آبزیان از طریق تجمع و اختلال در فعالیت اندامهای تولید مثلی و یا به دلیل تاثیر مستقیم آنها بر اسپرم و تخمک گردد. فعالیت آنزیم هیدروکسی استروئید دهیدروژناز (HSD) در اسپرم ماهیان به عنوان یک اندیکاتور آلودگی آب با روی، کادمیم یا روی +کادمیم مورد استفاده قرار گرفته است. سه گروه از گربه ماهیان آفریقایی از مرحله قبل از بلوغ با جیره حاوی 1000 قسمت در میلیون روی، کادمیم یا روی + کادمیم برای 110 روز تغذیه شده و سپس فعالیت آنزیم HSD در اسپرم آنها نسبت به گروه کنترل مقایسه شده است. فعالیت این آنزیم در ماهیان گروه کنترل نیز در شرایط انکوباسیون in vitro با غلظت های مختلف (0، 1/0، 1، 3، 10، 30، 100، 1000، 3000 قسمت در میلیون) فلزات سنگین روی، کادمیم و روی + کادمیم اندازه گیری شد. آنزیم بسیار فعال 20 آلفا هیدروکسی استروئید دهیدروژناز در همه انکوباسیونهای اسپرم گربه ماهی آفریقایی یافت شده که سوبسترای 17 هیدروکسی پروژسترون را به محصول 17-20 آلفا دی هیدروکسی پروژسترون تبدیل می کند. تفاوت معنی دار (P<0.05) در فعالیت آنزیم و تولید محصول بین انکوباسیونهای اسپرم با غلظتهای مختلف روی، کادمیم یا روی + کادمیم و گروه کنترل یافت شد. همچنین تفاوت معنی دار (P<0.05) در تولید محصول به وسیله اسپرم ماهیانی که با جیره حاوی 1000 قسمت در میلیون فلزات تغذیه شده بودند با گروه کنترل یافت شد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که فعالیت آنزیم 20αHSD در ماهیان ممکن است به عنوان یک اندیکاتور آلودگی آب مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p686098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!