بررسی ارتباط علایم و عوارض بیماری برگر با میزان حساسیت به سرما و توزیع فصلی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران طی سال های 1380 - 1386

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حساسیت به سرما یا تشدید درد در مواجهه با سرما، از زودرس ترین علائم بروز بیماری برگر است. این طرح با هدف تعیین میزان حساسیت به سرما و توزیع فصلی مراجعات بیماران مبتلا به بیماری برگر مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران از تاریخ 1/7/80 لغایت 1/7/86 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی گذشته نگر انجام شد، بدین ترتیب که از بین بیماران مبتلا به بیماری برگر، مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش، تعداد 205 نفر به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز طرح با توجه به اطلاعات موجود در پرونده و مصاحبه با بیماران به دست آمد و در برگه های اطلاعاتی از پیش آماده شده یادداشت شد.
یافته ها
میانگین سن بیماران 08/13±96/45 سال بود. 197 نفر (1/96%) مرد و 8 نفر (9/3%) زن بودند. 190 نفر (7/92%) Smoker Active و 15 نفر (3/7%) Passive Smoker بودند. فصل شروع اولین علائم بیماری برگر در 36 نفر (6/17%) بهار، 26 نفر (7/12%) تابستان، 62 نفر (2/30%) پاییز، 81 نفر (5/39%) زمستان بود. در بین 205 نفر بیمار، در اولین مراجعه 170 نفر (9/82%) دارای زخم و 28 نفر (7/13%) دارای گانگرن بودند، که در 66 نفر (2/32%) آمپوتاسیون انجام شد.تمام بیماران در تمام مراجعات ماه های مختلف سال دارای درد بودند و با سرما دچار تشدید درد می شدند. تعداد مراجعات بعد از اولین مراجعه کاهش قابل ملاحظه ای داشته است که احتمالا به دلیل بهبود علایم در این بیماران به دنبال قطع سیگار، اجتناب از سرما و درمان های مختلف می باشد. یعنی با تدابیری همانند قطع سیگار، دارو و سمپاتکتومی، مراجعات بعدی کاهش میابد.
نتیجه گیری
اکثر بیماران مبتلا به برگر اولین علائمشان در ابتدای بروز بیماری برگر در فصول سرد سال یعنی ترتیب زمستان و پاییز شروع می شود. بیماران برگری در مرحله حاد علائم نسبت به سرما حساس هستند، یعنی دچار تشدید درد می شوند. به نظر می رسد که قطع مصرف سیگار، تجویز دارو، سمپاتکتومی و راه های دیگر درمانی، به تدریج مراجعات بعدی بیماران را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 44
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p694656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!