بررسی تابلو مرگ، در مسمومین با بلع ترکیبات سوزاننده در مراجعین به بیمارستان لقمان حکیم در سال های 1378 تا 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خوردن مواد سوزاننده می تواند منجر به طیف وسیعی از علایم از سوختگی خفیف دستگاه گوارش و راه های هوایی تا مرگ شود. بروز عوارض و مرگ و میر به نوع، مقدار و غلظت این مواد بستگی دارد. هدف از این مطالعه بررسی نتیجه درمان و بررسی علل مختلف ایجاد مرگ در این بیماران است.
روش بررسی
در این مطالعه گذشته نگر توصیفی، 62 بیمار 15 تا 107 ساله که در پی بلع مواد سوزاننده در بیمارستان لقمان حکیم طی سال های 1378 تا آخر خرداد 1385 فوت نموده بودند مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
68% بیماران را مردان و 32% را زنان تشکیل می دادند. میانگین سنی مردان 53 سال و زنان 37 سال بود که بطور معنی داری میانگین سنی خانم های مسموم پایین تر از مردان بود. 84% بیماران به قصد خودکشی اقدام به خوردن مواد سوزاننده کرده بودند. در بین بیماران فوت کرده 49 بیمار مواد اسیدی، 13 بیمار مواد قلیایی مصرف کرده بودند. شایع ترین بیماری زمینه ای برای بلع مواد سوزاننده جهت خودکشی مشکلات روانی بود. شایع ترین علامت بالینی بیماران علایم گوارشی بود. از علایم گوارشی شایع، دیسفاژی در 85% و سپس، آبریزش از دهان در (73%) بیماران دیده شد. 27 نفر ازبیماران جراحی شده بودند. تابلوی مرگ در بین بیماران جراحی شده و نشده متفاوت بود. شایع ترین تابلوی مرگ در بیماران، سوختگی راه هوایی بود. تنگی نفس به هنگام مراجعه در بیمارانی که از سوختگی راه هوایی مرده بودند کمتر دیده شد. درجه بندی اندوسکوپی ارزش واضحی در پیش گویی مرگ و میر بیماران نداشت.
نتیجه گیری
در مسمومین با مواد سوزاننده، بستری و مداخله زودرس برای حفظ راه هوایی از طریق جراحی در صورت نیاز جهت کاهش مرگ زودرس ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p698553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!