اثرات تجویز توام مکمل ویتامین E و اسید نیکوتینیک بر روی چربی ها و آپوپروتئین های خون بیماران همودیالیزی هیپرتری گلیسریدمیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرس اکسیداتیو و ناهنجاری های لیپیدی دو عامل اصلی بروز آترواسکلروز در بیماران همودیالیزی هستند. داروهای موجود جهت تصحیح ناهنجاری های لیپیدی، به صورت منفرد یا تجویز توام قادر به تصحیح کلیه ناهنجاری های لیپیدی موجود در بیماران همودیالیزی نیستند. لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین اثرات تجویز توام ویتامین E با مقادیر کم و قابل تحمل اسید نیکوتینیک بر روی چربی ها و آپوپروتئین های سرم بیماران همودیالیزی هیپرتری گلیسریدمیک صورت گرفت.
مواد و روش ها
دراین تحقیق که به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور انجام شد، 39 بیمار همودیالیزی که غلظت تری گلیسرید آن ها درحالت ناشتا بین 230 تا500 میلی گرم در دسی لیتر بود به طور تصادفی به یکی از سه گروه دریافت کننده توام ویتامین E(mg/d600) و اسید نیکوتینیک (mg/d500)، اسید نیکوتینیک تنها (mg/d500)، و دارونما اختصاص داده شدند.کلیه بیماران مکمل های مربوطه را به مدت سیزده هفته دریافت کردند. در آغاز مطالعه و پایان هفته های ششم و سیزدهم بعد از 12تا 14 ساعت ناشتایی از بیماران خون گیری به عمل آمد. سپس غلظت چربی ها و آپوپروتئین های سرم بیماران تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه، در گروه دریافت کننده توام ویتامین E و اسید نیکوتینیک، غلظت تری گلیسرید سرم به میزان معنی داری در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافت. در گروه های دریافت کننده اسید نیکوتینیک تنها، و توام ویتامینE و اسید نیکوتینیک، غلظت HDL-C به طور معنی داری در مقایسه با گروه دارونما افزایش و نسبت LDL-C به HDL-Cکاهش یافت. میزان تغییرات کلسترول تام، LDL-C، apoAI، apoB100 و Lp(a) سرم بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری را نشان ندادند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تجویز توام ویتامین E و اسید نیکوتینیک می تواند کلیه ناهنجاری های لیپیدی به استثنای بالا بودن Lp(a) را در بیماران همودیالیزی تصحیح نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
259
لینک کوتاه:
magiran.com/p701374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!