بررسی نقش باورهای بهداشتی در پذیرش رژیم غذایی بیماران دیابتی در مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت شایعترین و مهمترین بیماری متابولیک غددی مزمن از معضلات عمده بهداشتی در جوامع مختلف انسانی است و یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ ومیر محسوب می گردد. در رابطه با جلوگیری از عوارض دیابت درمان با رژیم غذایی به همراه آموزش و خود کنترلی بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای موفقیت رژیم غذایی در مبتلایان به دیابت باید رژیم غذایی را متناسب با بیمار طراحی کرد، نه آنکه بیمار مجبور شود خود را با رژیم غذایی تطبیق دهد. هدف از این مطالعه تعیین نقش باورهای بهداشتی در پذیرش رژیم غذایی بیماران دیابتی در مرکز آموزشی درمانی سینای تبریز بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی -مقطعی، روی 310 بیمار سرپایی دیابتی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز با نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه بود که از سه قسمت مجزا تهیه شد. قسمت اول مربوط به مشخصات فردی اجتماعی، قسمت دوم مربوط به پذیرش رژیم غذایی و قسمت سوم مربوط به متغیرهای الگوی باورهای بهداشتی بود. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون t وکای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که 7/89 درصد واحدهای مورد پژوهش از پذیرش ضعیف و3/10 درصد از پذیرش خوب رژیم غذایی برخوردار بودند.درک افراد از مزایای پذیرش رژیم غذایی با میزان پذیرش رژیم غذایی ارتباط معنی داری نداشت اما ارتباط معنی داری بین دیگر اجزا مدل باورهای بهداشتی با پذیرش رژیم غذایی مشاهده شد و همچنین میزان پذیرش رژیم غذایی با متغیرهای سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، محل سکونت، سابقه بیماری در اقوام درجه یک و نحوه کنترل بیماری ارتباط آماری معنی داری نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، علیرغم آگاهی بالای واحدهای مورد پژوهش عملکرد، نگرش و میزان پذیرش اکثریت آنها ضعیف بود. بیماران دیابتی باید به نحوی زیر پوشش مراکز تحقیقات دیابت قرار گیرند و این امر مستلزم آگاه نمودن بیماران دیابتی و تشویق آنها و برقراری تسهیلات جهت دسترسی راحت برای استفاده از امکانات این مرکز توسط افراد ذیصلاح ضروریست تا این بیماران بتوانند بااین بیماری مزمن کنار بیایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p738039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!