مقایسه فراوانی تولید آنزیم -β لاکتاماز و الگوی حساسیت باکتری های جداسازی شده از دست پرسنل و سطوح در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا-اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سطوح بیمارستان منابع بالقوه باکتری های بیماری زا است و دست پرسنل بیمارستانی مهم ترین عامل انتشار باکتری ها در بیمارستان می باشد. شیوع آنزیم بتالاکتاماز در باکتری های موجود روی دست پرسنل و سطوح بیمارستان منجر به انتشار این آنزیم در باکتری ها و نهایتا افزایش عفونت های بیمارستانی مقاوم به آنتی بیوتیک ها می گردد. هدف از این مطالعه مقایسه تولید آنزیم -b لاکتاماز و الگوی آنتی بیوگرام در باکتری های جداسازی شده از دست پرسنل و سطوح کم تماس و پر تماس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا اصفهان بود.
روش بررسی
این مطالعه آزمایشگاهی در سال های 86-1384 در بیمارستان الزهرا اصفهان انجام شد. در مجموع 274 نمونه (194 نمونه از سطوح و 80 نمونه از دست پرسنل) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های محیطی با استفاده از سوآب و محیط (Nutrient Broth (NB از سطوح بیمارستان و نمونه های دست پرسنل با روشFinger Print جمع آوری شدند. تعیین هویت گونه باکتری ها با روش های باکتری شناسی، تولید بتالاکتاماز با روش اسیدومتریک و الگوی آنتی بیوگرام با روش کربی بائر انجام گردید.
یافته ها
194 سویه جداسازی شده از سطوح بیمارستان عبارت بودند از: گونه های استافیلوکوکوس (%53.7) 105 سویه، گونه های باسیلوس (%24) 47 سویه، انتروباکتریاسه (%10.7) 21 سویه، گونه های پسودوموناس (%4.6) 9 سویه، گونه های استرپتوکوکوس (%1) 2 سویه و سایر باسیل های گرم منفی (%5.15) 10 سویه. 80 سویه جداسازی شده از دست پرسنل عبارت بودند از: گونه های باسیلوس (%60) 48 سویه، گونه های استافیلوکوکوس (%35) 28 سویه و انتروباکتریاسه (%0.5) 4 سویه. میزان مقاومت سویه های جدا شده از هر دو منبع، گاهی به %100 می رسید. به ترتیب (%61.54) 125 و (%61.85) سویه جداسازی شده از سطوح و دست پرسنل بیمارستان مولد آنزیم -b لاکتاماز بودند.
نتیجه گیری
نتایج مبین شیوع باکتری های مقاوم دربرابر آنتی بیوتیک ها و تولید آنزیم -b لاکتاماز در سویه های دست پرسنل و سطوح بیمارستان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p762008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!