ارزیابی عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به پر کاری تیروئید و افراد سالم مراجعه کننده به آزمایشگاه بوعلی زنجان

چکیده:
زمینه و هدف
پر کاری غده تیروئید از بیماری های شایع و مهم غدد درون ریز بدن می باشد به طوری که در حال حاضر تعداد زیادی افراد در جهان به آن مبتلا بوده و بار اقتصادی زیادی را بر جوامع تحمل می کند. علت اصلی انجام مطالعه، این است که بر طبق مطالعات اپیدمیولوزیک و شواهد و مقالات موجود پرکاری تیروئید بر متابولیسم ارگان های مختلف به خصوص عملکرد کلیه ها تاثیر به سزایی دارد و بررسی عملکرد کلیه ها نقش مهمی در دفع مواد زائد بدن داشته و می تواند از نظر بالینی مفید باشد. این مطالعه جهت ارزیابی عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به پر کاری تیروئید و افراد سالم مراجعه کننده به آزمایشگاه بوعلی زنجان انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه شاهد موردی، شاخص های BUN و کراتی نین در دو گروه مبتلا به پرکاری تیروئید و افراد شاهد توسط روش کالریمتری مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین در هر دو گروه، آزمایش کامل ادرار انجام شد. 50 بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید (اکثرا خانم و در محدوه سنی 66-26 سال) که مورد تایید فوق تخصص غدد بودند با تعداد مساوی از گروه شاهد (اکثرا خانم و در محدوده 75-12 سال) مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
آنالیز آماری آزمون t نشان داد که غلظت BUN سرم در افراد سالم و در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید 49/2±89/14 تفاوت معنی داری نداشته است. 348/0P=، (67/0P+ در مردان و 08/0P= در زنان). در حالیکه غلظت کراتی نین سرم در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید 16/0±56/0 در مقایسه با افراد سالم 12/0±78/0 در تمام گروه های سنی و جنسی معنی داری داشته است (0001/0P=).
نتیجه گیری
درافراد مبتلا به پرکاری تیروئید به دلیل افزایش برون ده قلبی و در نتیجه افزایش GFR و همچنین آتروفی عضلانی، غلظت کراتی نین سرم نسبت به افراد طبیعی کاهش معنی داری پیدا کرده است اما مقدار BUN سرم در هر دو گروه اختلاف معنی داری نشان نمی دهد. در ضمن پرکاری تیروئید روی آزمایش کامل ادرار تاثیری نداشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p768738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!