تاثیر مصرف کاکائو بر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی: مروری بر شواهد موجود

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به تناقضات موجود در مطالعات مختلف در مورد تاثیر مصرف شکلات بر بیماری های قلبی، هدف بررسی حاضر، مروری بر پژوهش های انجام شده در زمینه شکلات و بیماری های قلبی- عروقی بود.
روش ها
جستجو درPubMed در بین سال های 1990 تا 2008 با کلید واژه های Dark chocolate،Dark chocolate and cardiovascular disease و Dark chocolate and atherosclerosis با محدود کردن آن ها بر روی کارآزمایی های بالینی انجام شد. تمام مطالعاتی که بر روی افراد سالم یا افراد مبتلا به اختلالات لیپیدی انجام شده بود، وارد مطالعه شد.
یافته ها
در بیشتر این مطالعات، شکلات حاوی استرول گیاهی باعث کاهش کلسترول تام وLDL در افراد هیپرکلسترولمیک شده بود. برخی مطالعات اثر مثبت شکلات تیره را بر کاهش تجمع پلاکتی عنوان کرده و برخی دیگر بی اثر بودن شکلات سفید و تیره را گزارش کرده است. اثر مثبت شکلات تیره بر حساسیت انسولینی و کاهش مقاومت انسولینی در کارآزمایی های بالینی ذکر شده است. در مورد فشارخون، برخی مطالعات اثر مثبت شکلات تیره بر کاهش فشار خون و برخی دیگر بی اثر بودن آن را نشان داده است. شکلات تیره باعث کاهش شاخص های استرس اکسیداتیو در برخی بررسی ها شده اما در برخی دیگر عدم تاثیر شکلات تیره بر شاخص هایی چون 8 ایزوپروستان و MDA دیده شده است.
نتیجه گیری
اکثر کارآزمایی های بالینی اثر مثبت شکلات تیره و کاکائو را بر عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی نشان داده است؛ هرچند که به علت هم سو نبودن مطالعات، نیاز به بررسی بیشتر در این زمینه وجود دارد تا مکانیسم های مربوط نیز در مطالعات آتی به طور دقیق شناسایی و تایید گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
591
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p798289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!