بررسی تطبیقی حجاب در اقوام و ادیان الهی

نویسنده:
چکیده:
حجاب همواره یکی از شاخصه های اجتماعی دینداری تلقی شده است. مطالعات تاریخی در ادیان الهی نشان دهنده این نکته است که پوشش مناسب همواره مورد تاکید آموزه های دینی بوده است. هرچند تاریخ و پیشینه حجاب و پوشش کنونی زنان مسلمان به سده های آغازین اسلام بازمی گردد، اما به سادگی می توان مدعی شد که حجاب مختص آیین مسلمانان و حتی طرفداران ادیان دیگر نیست بلکه در میان اقوام و ملل مختلف نیز وجود داشته است. زیرا لباس و پوشش، طبیعی ترین نیاز هر انسانی و به ویژه زنان است که از رهگذر آن می توانند خود را از آسیب های اجتماعی حفظ کنند. در آیین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، پوشش زنان لازم شمرده شده است. احکام دینی، متن کتاب های مذهبی، آیین و آداب و سیره عملی پیروان ادیان الهی، بهترین گواه است. در بررسی ادیان مشخص می شود که اسلام، واضع قانون حجاب نیست بلکه آن را قانونمند کرده و به صورتی که با روحیه زنان سازگار باشد، ارائه کرده است. در حالی که در سایر ادیان از جمله دین یهود، افراط زیاد و سخت گیری های فراوان در مورد حجاب وجود داشته است. در این مقاله به بررسی تطبیقی حجاب در اقوام و ادیان الهی می پردازیم. چرا که تقریبا هیچ آیین و دینی را نمی توان یافت که به نوعی به پوشش زنان حساس نباشد.
ادیان، متناسب با فطرت زنان و بر حسب شرایط خاص زمانی، حفظ حجاب و پوشش را برای آنان در نظر گرفته اند. در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زن امری لازم و واجب شمرده شده است. در این مقاله ضمن مرور اجمالی بر بحث پوشش زنان در اقوام و ملل مختلف، به بررسی تطبیقی این بحث در میان ادیان مطرح شده و به نقش اسلام در تعدیل آن خواهیم پرداخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p803974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!