مقایسه سطح استرس شغلی پرستاران زن بخشهای مختلف بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاییز 1388

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرس شغلی یکی از عوامل مهم ایجاد عوارض جسمی و روانی در پرسنل و کاهش بهرهوری در سازمانها است. از آنجاکه استرس شغلی پرستاران به عنوان یکی از اجزا مهم نظام بهداشتی درمانی میتواند اثر زیادی بر کیفیت مراقبت بالینی داشته باشد، لذا این تحقیق به منظور بررسی و مقایسه استرس شغلی پرستاران بخشهای مختلف در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی پرسش نامهای دو قسمتی که شامل ویژگی های دموگرافیک و پرسش نامه استرس شغلی Job Stress Brief Test (JSB) در اختیار 84 نفر از پرسنل پرستاری بخشهای مختلف بیمارستانی که به روش تصادفی انتخاب شده بودند قرار گرفت. پس از تکمیل، اطلاعات به دست آمده بر مبنای بخشهای مختلف و بعضی عوامل زمینهای مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج حاکی از سطح استرس متوسط در پرستاران شرکت کننده در مطالعه میباشد. تفاوت معناداری در مقایسه سطح استرس پرستاران بخشهای مختلف مشاهده شد که این استرس در پرستاران بخش اورژانس به طور معنادار بیشتر از بقیه بخشها (P=0/001) و در پرستاران متاهل کمتر از مجرد (P=0/03) بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه استرس شغلی بر کارایی و کیفیت زندگی کاری افراد تاثیرگذار است، اتخاذ استراتژی های موثر از سوی مدیران برای بهبود شرایط کاری و کاهش استرس شغلی پرستاران نظیر مشارکت پرسنل در تصمیم گیری ها، حمایت سرپرستی و کاهش بار کاری و بهبود محیط کار امری ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p821038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!