بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان (مرد و زن) اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش و پرورش سهم عمده ای از بودجه هر کشور را به خود اختصاص می دهد. لازم است در آموزش و پرورش جو سازمانی مناسبی حاکم باشد و کارکنان در فضایی آرام و عاری از فشار روانی و استرس به کار مشغول باشند تا کارآیی و اثربخشی سازمانی افزایش یابد و در نهایت به خلاقیت کارکنان منجر شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد.

مواد و روش ها

این تحقیق توصیفی– تحلیلی، به شیوه همبستگی در سال تحصیلی 88-1387 انجام شده است. جامعه آماری، کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی 1569 نفر (1469 مرد و 80 زن) می باشد. تعداد نمونه 478 نفر (409 مرد و 69 زن) است که با روش نمونه گیری خوشه ای- چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه جو سازمانی هالپین و کرافت، استرس شغلی رایس، آزمون مداد- کاغذی خلاقیت عابدی است. برای تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و تحلیلی از آزمون t دو نمونه ای مستقل و رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیه ها استفاده شد.

یافته ها

همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره تاثیر جو سازمانی به طور کلی (به طور همزمان) بر استرس شغلی و خلاقیت کارکنان در سطح 01/0 و به تفکیک در مردان در سطح 01/0 و در زنان در سطح 05/0 معنی دار است. تفاوت بین جو سازمانی و جنسیت در سطح 01/0 معنی دار بود، اما بین خلاقیت و استرس با جنسیت تفاوت معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

در جو باز پارامترهایی چون صمیمیت، ملاحظه گری، نفوذ و پویایی و... می تواند باعث خلاقیت کارکنان و کاهش استرس آنان شود و در جو بسته عواملی چون فاصله گیری، بی علاقگی و فقدان تعهد شغلی، تاکید بر تولید، مزاحمت، انگیزه خلاقیت کارکنان را پایین و استرس آنان را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p821418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!